Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisen Elwin

Annons

VISPOP/AMERICANA. Hon började som körsångerska i avsomnade och nyligen återuppståndna Pushtwangers, som på 80-talet fick stämpeln ”garagepowerpop-rockare”. Den genresyltan slipper vi denna gång när Lisen Lewin kommer med sin andra egna skiva.

Den första kom 2004 med titeln ”Coming Home”, countryinfluerad med texter på engelska. Den här gången, åtta år senare, sjunger Lisen Lewin på svenska.

Däremellan har mycket hänt i hennes liv på det personliga planet vilket just hörs i texterna. Flera spår handlar om hur svårt livet kan vara i olika skeden, föräldrar som dör, kraschade relationer, skilsmässor.

Men allt är inte mörkt på skivan. Hon sjunger också om vardagsnära händelser, kärleken till barn och tron på att hitta en ny partner.

Den största förändringen är ju det musikaliska, särskilt om man ser till perioden med Pushtwangers. Lisen Elwin bottnar i en modern vispop-tradition som också passar hennes röst bra. Den är mjuk och skör. Det finns en ton av sorg i den också som smälter väl ihop med de berättelser som går i en mörkare ton.

Benny Andersson lär vara förtjust i hennes röst och kanske är det just att hon sjunger på svenska som gör att den känns så nära vid lyssningen. Hon har även en hel rad systrar som sjungit eller sjunger på ungefär samma sätt i en vältrampad tradition.

Men hennes röst kan ibland kännas klen i de lite rockigare låtarna och förstärker det pretentiösa som blöder igenom i några andra spår.

Musikaliskt är skivan ändå en upplevelse med en produktion som har fina arrangemang och en ljudbild som tar den en bit till från den lovordade debuten.

Det som starkt bidrar är ett kompetent musikergäng. Norpan Eriksson på trummor, Staffan Johansson på gitarr och basisten Paul Börjesson var alla med redan på förra skivan.

Stefan Sundström gör en finstämd duett med Lisen på spåret ”Ensamhet är priset” och Mats Qvarford lirar riktigt köttigt bluesmunspel på ”Här går min gräns”.

Bästa spår: ”Allting”, ”Tillsammans”, den söta ”Mamma varför” och ”Min enda gäst” som har potential att bli en visklassiker.

Mer läsning

Annons