Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandwichmän har blivit digitala

Annons

Jag tar upp en kvarlämnad La Vanguardia, Kataloniens främsta tidning, på ett kafé i Barcelona. Och börjar bläddra lite förstrött eftersom min spanska är mycket bristfällig. En liten rubrik får mig dock att skärpa uppmärksamheten: ”Alta cocina solidaria”.

En stor del av den korta artikeln består av en uppräkning av flera av de mest stjärnbeströdda krögarna i Barcelona – och de är inte så få. Texten handlar om att många av de främsta köksmästarna i staden erbjuder speciella avsmakningsmenyer där en del av intäkterna ska gå till människor som aldrig kommer att sätta sin fot i en restaurang med en eller annan Michelinstjärna.

Välgörenhetsmiddagarna i den högre kokkonstens salar handlade för inte så länge sedan om att samla in pengar till Unicef, Haitis jordbävningsoffer eller svältande somalier. Nu har fenomenet flyttat närmare Europa.

I Barcelona handlar det nu om att understödja katolska Emmaus soppkök i ett land där arbetslösheten ligger en bra bit över 20 procent.

Jag är inte principiellt emot välgörenhet men jag kan inte låta bli att fundera över hur många portioner potatissoppa man får för priset av en aldrig så god men anemisk avsmakningsmeny.

Om man inte vill stå i en kö till ett soppkök kunde man åtminstone för en kort tid i Austin, Texas, bli en levande surfzon.

Under en teknikmässa i staden, en av de främsta universitetsstäderna i USA, engagerade ett företag ett antal hemlösa för att agera vandrande wi-fi-personer. De hemlösa utrustades med trådlösa routrar som kunde förse mässbesökare med en uppkoppling utanför själva mässan.

Några kritiska röster jämförde det här med de så kallade sandwichmännen, som gick omkring med plakat som gjorde reklam för olika produkter och tjänster, under den stora depressionen.

Och visst. Det känns som det är det mycket 30-tal just nu – kanske är den enda skillnaden att sandwichmännen blivit digitala.

Mer läsning

Annons