Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt betyg förBilprovningen i Lillån

Överlag är privatkunderna hos Bilprovningen nöjda med sitt senaste besök. Båda stationerna i Örebro får dock sämre resultat än förra året, Lillån tappar från 95 procent nöjda kunder till 88 och Bista från 94 till 92 procent.

Annons

I både Lindesberg och Hallsberg sjönk procenten nöjda kunder från 94 till 95 procent. Riksgenomsnittet är 95 procent, det högsta betyget någonsin för det nu 45-åriga företaget.

Om nergången i Örebro säger regionchef Hans Tyskhagen:

- Vi har precis fått siffrorna så nu börjar arbetet med att analysera vad det kan bero på. Men vi ligger ju på en extremt hög nivå, och det handlar om små nyanser. Att vi ökat totalt sett beror på att vi försöker vara mer synliga, hjälpa alla som kommer och sådana saker.

Centralt på Bilprovningen menar man att de förbättrade omdömena i hela landet har med servicen att göra. Rutiner för telefonbokning och ankomst har blivit enklare, personalen har blivit bättre på att förklara vad man går igenom vid besiktningen och även gett tips om underhåll av bilen.

Som tidigare har Bilprovningen under vår och sommar låtit göra telefonintervjuer, som ligger till grund för undersökningen. I år fick över 18 000 personer, både privat- och företagskunder besvara frågor om allt från tidsbokningen till helhetsintrycket.

Kan det finnas missnöje som inte kommer fram i frågorna?

- Det är ett stort frågepaket, men det kan ju aldrig bli heltäckande. Man kunde ge fria kommentarer, så det mesta bör ha kommit fram, säger Hans Tyskhagen.

I hela landet varierar andelen nöjda kunder med mellan 85 och 100 procent. Enbart nöjda kunder hade stationerna i Kristinehamn, Markaryd och Kisa.

Mer läsning

Annons