Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolla – ministern i förarhytten

Strax före midnatt kom infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till Hallsberg – i ett godståg. Och det var ministern som ”kört” delar av sträckan.

Annons
Gäst hos verkligheten. Under pausen i Hallsberg fick infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd se och höra om rangeringen på bangården, innan nästa godståg avgick i natten mot Tomteboda i Stockholm.

Men hon hade inga löften om snabbare ombyggnad av riksväg 50 norr och söder om Askersund eller dubbelspår på hela sträckan Hallsberg–Degerön i sitt bagage – trots att hon själv just upplevt trängseln på enkelspåret söder om Hallsberg och kunde jämföra skillnaden med godstågens ”motorväg” på Södra stambanans dubbelspår mellan Nässjö och Mjölby.

– Jag kan inte föregå den kapacitetsutredning som nu är ute på remiss och ska ligga till grund för den reviderade infrastrukturplanen i höst, säger Catharina Elmsäter-Svärd vid ett improviserat pressmöte i rangertornet.

– Men den utredningen som gjorts av Trafikverket fokuserar bland annat på kapacitetsbrist och flaskhalsar på såväl järnväg som på väg, bland annat i Mälardalen.

Logistiken ses över– Planerna på nya gruvor i Bergs-lagen gör att vi också måste se över transportkedjan till lämplig hamn i Gävle, Oxelösund eller kanske Västerås, fortsätter hon. Och det kan påverka järnvägen norr om Frövi som i dag delas av både person- och godståg.

– Att malmpriserna skulle stiga och brytningen av järnmalm återupptas i gruvorna både i Bergslagen och Norrbotten fanns inte på kartan när infrastrukturplanen fram till 2021 planerades för fyra år sedan, tillägger hon.

Utnyttja befintligt system

Men först och främst handlar det om att utnyttja det väg- och spårsystem som finns runt om i landet.

– Att enbart bygga nytt löser inte kapacitetsproblemen och är heller inte ekonomiskt försvarbart. Kontinuerligt underhåll och trimingsåtgärder ska ge ett effektivare transportsystem, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Gillar uttalandet

Det är ett uttalande som Mats Hollander, godsjätten Green Cargos kommunikationsdirektör gillar.

– Ja, vårt önskemål är att mer kraft läggas på just underhåll på bangårdar och spår. Det ökar framkomligheten och vår punktlighet mot kund, säger han och visar sin uppskattning för att Catharina Elmsäter-Svärd ”pryade” en natt på ett godståg på delar av det hårt trafikerade godsstråket genom Sveriges inland.

Kul köra tåg

– Det var kul. Jag kanske ska bli lokförare i mitt nästa liv, säger hon, hoppar ned på Hallsbergs bangård och tackar lokföraren och instruktören Dennis Johansson från Nässjö för skjutsen.

Historisk. Catharina Elmsäter-Svärd är den första minister som lämnat riksdan för att ”prya” under ett nattpass på ett par godståg. Byte skedde i Hallsberg.

Mer läsning

Annons