Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Osäkert på Saabfronten

Vad händer med de lokala företagen Ters, Map Tun och Biva om Saab går i konkurs eller läggs ned?

Annons
En stor marknad. Örebroföretaget Map Tun trimmar Saab-bilar lagligt och har kunder över hela världen, berättar vd Fredrik Bengtsson.

– Det kan vi inte svara på i dag. För oss som befinner oss långt ut i kedjan är det svårt att hänga med. Det är bara att avvakta och se, säger Ulf Örtlund som äger och driver Ters AB i Lindesberg. En av många underleverantörer till Saab.

– Vi har inte haft någon serieleverans på flera månader, men skickat reservdelar. Och hittills har vi fått betalt för alla våra leveranser, berättar Ulf Örtlund.

Minskad marknad

Ters, som arbetar enbart mot fordonsindustrin, gör nivåvakter till kyl- och spolarsystem.

– Grovt räknat står Volvo för merparten av en 75-procentig volym. Resterande 25 procent har gått till Saab, men den marknaden har minskat de senaste åren.

Map Tun är det unga Örebroföretaget som trimmar och servar nästan uteslutande Saab-motorer.

– Vi skulle påverkas först på lång sikt om Saab läggs ned. Så vi har tre–fyra år på oss att fasa in något annat märke, säger vd Fredrik Bengtsson.

– Vi har ökat enormt på verkstadssidan. Kunderna kommer från hela Mellansverige. Och när det gäller att trimma Saab-motorer får vi uppdrag från hela världen, fortsätter han.

Hur känns det att sväva mellan hopp och förtvivlan?

– Det är känslomässigt jättejobbigt. Vi jobbar ju inte bara med Saab. Vi brinner för bilmärket, svarar Fredrik Bengtsson.

Tomas Wieståhl är Saabförsäljare och Bivas platschef i Närke.

– Det är frustrerande att inte veta vad som händer, men vi kör vidare tills vi vet hur framtiden ser ut. Det viktigaste är att Saab har ett fungerande och lönsamt bolag för reservdelar. Att hålla vår höga servicegrad i verkstan är det primära. Det finns trots allt gott om Saab-bilar på våra vägar.

– Dessutom säljer begagnade Saab-bilar av senaste modell väldigt bra. Och vi har lyft försäljningen av Opel och Chevrolet.

Inga varsel?

– Nej, vi har klarat oss med naturlig avgång och så har vi inte återanställt tjänster om någon bytt jobb. Just nu är det bra beläggning på verkstaden, svarar Tomas Wieståhl.

Mer läsning

Annons