Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordår för Gustavsvik

Gustavsviks bad, camping och stugby fortsätter att vara ett av Örebros största varumärke. 2011 blir ett rekordår för stugbyn och campingen och totalt kommer drygt 610 000 besökare att räknas in på hela anläggningen.

Annons
Ett dragsplåster. Gustavsviksanläggningen är ett av Örebros bästa varumärken. Och den populära campingen och stugbyn slår i år nya rekord med drygt tusen gästnätter, eller totalt 121 000 gästnätter. Frågan är vad de nya ägarna har för planer under 2012?

– Vi gör alltså återigen ett mycket bra år, säger Gustavsviks vd Björn Reineborg.

– Dels kan vi redovisa ungefär tusen fler gästnätter än 2010 i stugbyn och campingen, dels får vi gå tillbaka till rekordåret 2004 för att hitta fler besökare på hela anläggningen.

Förklaringen?

– Den stora vinnaren förutom campingen och stugbyn är utebadet. Det är en följd av att vi hade ett bättre badväder i somras än under de senaste åren samt att sommarvattenlekplatsen som stod klar redan 2010 nu fick ett bättre genomslag, svarar Björn Reineborg.

Det var det gamla familjebadet som i fjol fick ge vika för nysatsningen på familjens yngsta, upp till sex år.

– Det är ungefär samma målgrupp som tidigare höll till i familjebadet, förklarar Reineborg och vill också slå ett slag för den uppfräschade relaxavdelningen med en gemensam bastu och ett gemensamt varmrum.

– Den gamla relaxdelen för kvinnor respektive män finns också kvar, men de gemensamma utrymmena har efterfrågats av många gäster, säger han.

Stugbyn och campingen är anläggningens mjölkkossa, där stugbyn är öppen året runt. Men 70 procent av gästerna kommer under 3,5 vecka i juli.

– Då är det spikat, men vi har haft en volymökning med sex procent på hela året jämfört med 2010. Det är bra med tanke på att campingen i landet minskat i år.

Anläggningens 40 stugor har exempelvis en årsbeläggning på 67 procent, en beläggningsprocent som skulle göra alla hotell gröna av avund.

Hur har det gått rent ekonomiskt?

– Det är för tidigt att ge några konkreta siffror redan i dag. Vi gör ett bra år även ekonomiskt och klarar de budgeterade målen med råge.

Men det finns smolk i glädjebägaren. Flera olyckor har inträffat under året i upplevelsebadet.

– Det är svårt att veta vad den negativa publiciteten inneburit för badet. På kort sikt kan det haft betydelse. Vi har hela tiden dialog med våra gäster och har inte mötts av någon negativ attityd. Tvärtom så har olyckorna gjort att vi fått ännu fler vuxna att förstå ansvarsrollen för sina barn. Det går inte att lämna dem vind för våg, säger Björn Reineborg.

Fotnot: Rekordåret 2004 kom 665 000 besökare till Gustavsvik.

Mer läsning

Annons