Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resenärer utan ersättningefter flygbolagets konkurs

De Irakresenärer som lurades på sin återresa till Sverige i juli 2010, sedan flygbolaget ställt in turerna, får ingen ersättning.

Annons
Drekshan Abdulla är besviken över ARN:s beslut att avvisa grupptalan från de Irakresenärer som lurats på sina hemresor. Men hon ger inte upp utan hoppas nu på reseförsäkringen.

Flygbolaget Viking Airlines AB är försatt i konkurs och reseköparna är inte prioriterade fordringsägare, säger Allmänna reklamationsnämnden.

– Det här är väldigt tråkigt. För mig gäller det 10 000 kronor, säger Drekshan Abdulla i Karlskoga som är en av de drabbade resenärerna.

I måndags beslutade Allmänna reklamationsnämnden ARN att avvisa den grupptalan som konsumentombudsmannen KO lämnat in med krav på att flygbolaget ska ersätta de Irakresenärer som blivit lurade på den hemresa till Sverige, som de betalat för.

Det var ett stort antal Irakresenärer från Sverige som klagade hos konsumentombudsmannen sedan de blivit strandsatta i Irak sedan flygbolaget ställt in returresan till Sverige då det hävdade att det inte fått betalt för biljetterna av de olika resebolag de samarbetat med.

Drekshan Abdulla i Karlskoga var en av dem. Hon reste tillsammans med sina tre barn till Irak för att hälsa på släktingar. När hon skulle resa hem fick hon besked att den returbiljett hon betalat för inte längre var giltig.

Familjen fick låna ihop pengar för att köpa nya biljetter till hemresan, berättade Drekshan Abdulla i en Kurirenintervju i höstas.

Den hjälp resenärerna hoppats få genom konsumentombudsmannen och Allmänna reklamationsnämnden uteblir också, visar det sig nu, när ARN meddelar att de avvisar KO:s grupptalan mot flygbolaget.

Det ARN kommit fram till är att oavsett vilket resebolag de här Irakresenärerna bokat biljetter genom, så är det Viking Airlines AB som är ansvarig för de uteblivna hemresorna, och följaktligen det bolag ersättningskraven skulle riktas mot.

Viking Airlines AB fick dock sina operativa licenser indragna av Transportstyrelsen i oktober 2010 på grund av ekonomiska problem, och i februari 2011 försattes bolaget i konkurs. Biljettköpare är inte prioriterade fordringsägare i konkursen, och därför blir de lurade flygresenärerna utan ersättning.

– Det här känns väldigt tråkigt, säger Drekshan Abdulla i Karlskoga.

– För min del handlar det om så mycket som 10 000 kronor, eftersom jag hade mina tre barn med mig. Det är mycket pengar för mig.

Hon är dock inte beredd att ge upp försöken att få ersättning för den flygresa hon nu fått betala två gånger.

– Nu ska jag kolla med försäkringsbolaget om inte reseförsäkringen träder in när sådant här händer. Där står faktiskt att den ger skadeskydd för outnyttjad resekostnad, det är väl precis vad det här handlar om, säger Drekshan Abdulla.

– Det värsta skulle vara om samma sak händer igen. Jag måste åka hem i år igen, eftersom mina föräldrar är gamla och sjuka. Tänk om jag åter råkar ut för att betalda flygresor ställs in...

Mer läsning

Annons