Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Småbutikerna hårt pressade

– Konkurrensen inom hemelektronikbranschen är grym, många små butiker har det svårt, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel. De måste lära sig ta betalt för sin service.

Annons

Jättarnas priskrig pressar många lokala småbutiker bortom lönsamhetens gräns. I Örebro har flera butiker försvunnit på senare tid.

– Hemelektronikhandeln står inför stora utmaningar, säger Magnus Kroon. Det råder deflation, priserna sjunker. Den tekniska utvecklingen driver fram nya produkter till ständigt lägre priser.

Säljs med förlustPriskonkurrens har blivit en profilfråga för branschen där de små får allt svårare att hävda sig. Platt-tv har blivit samma slags lockvara som skinkan är i livsmedelshandeln i jultider. De säljs med förlust för att dra kunder till butiken.

– Pris är en stark konkurrensfaktor men inte den enda. Det är varans prisvärde som avgör, och där ingår kvalitet, service och bemötande.

– Många lokala handlare har satt upp platt-tv:n gratis hemma hos kunden. Nu börjar man tänka om och det är nödvändigt. Det är en tjänst som de måste ha modet att ta betalt för. Kunderna är beredda att betala.

AkilleshälDet är sunt att nya aktörer utmanar gamla, anser Magnus Kroon.

– Men det är inte de stora som tar de små utan de snabba som tar de långsamma. Det finns många små butiker som är snabba och anpassar sig till nya förutsättningar.

Det handlar om att lägga ännu mer kraft på kunskap, service och bemötande, där finns de stora kedjornas akilleshäl.

Mer läsning

Annons