Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

 Förändringen av pendlarkortet var nödvändig

Annons

Anna-Carin Härdig har i en debattartikel framfört kritik mot Länstrafikens nya priser, biljettsystem och turtäthet.

Låt oss börja med att säga att vi välkomnar alla former av konstruktiva synpunkter om hur Länstrafiken kan utvecklas. Vi är måna om att vara lyhörda för resenärernas tankar om kollektivtrafiken för att tillsammans utveckla denna på bästa sätt. Detta har vi också tidigare framfört till Anna-Carin Härdig när vi talat med henne i telefon.

Vi har full förståelse för de resenärer som inte uppskattar en höjning av kostnaderna för sin pendling.

Den förändring av korten för pendlare som Länstrafiken har gjort är dock nödvändig för att kunna utveckla kollektivtrafiken i länet i framtiden. För att kunna erbjuda pendlare bättre trafik måste vi ta med hela vårt trafikutbud i planeringen, även tåg och stadsbuss, så att alla trafikslag kan utnyttjas bättre. Korten för pendlare måste också gälla inom alla trafikslag och därför kan vi inte ha kvar det begränsade pendlarkortet.

I stället har vi ersatt det gamla pendlarkortet och pendlarpluskortet med ett nytt och billigare pendlarpluskort. Tyvärr innebär förändringen inte omedelbara förbättringar i trafikutbudet för alla resenärer. Men på sikt kommer det att innebära en bättre kollektivtrafik i hela länet.

Det är självklart inte roligt att kostnaden ökar för vissa, men för att ingen ska påverkas allt för myc-ket har vi därför sänkt priset på det nya pendlarpluskortet jämfört med det gamla.

Vårt mål är att alla pendlare ska få plats på den buss de vill åka med och att så få som möjligt ska behöva stå upp under sin bussresa. Vi arbetar med att åtgärda de problem som finns med detta, bland annat genom att ständigt se över turtätheten.

På sträckan Karlskoga-Örebro har vi exempelvis gått över från halvtimmes- till kvartstrafik. Vi har också ett system för att sätta in extrabussar snabbt vid behov. I de flesta fall lyckas vi täcka de behov av extrabussar som uppstår, men ibland är det tyvärr inte möjligt av praktiska skäl. Detta är naturligtvis något vi ständigt arbetar för att bli bättre på.

Om ett pendlarpluskort har tekniska fel så vill vi givetvis skyndsamt lösa det. Ifall ett sådant fel uppstår står vår kundtjänst beredd att snabbt åtgärda och kompensera detta.

Resenärernas tankar kring vad som kan bli bättre inom Länstrafiken är något vi som ansvariga för kollektivtrafiken i Örebro län tar på största allvar. Att utveckla en effektiv kollektivtrafik som får fler att välja bussen framför bilen är ett långsiktigt arbete. I detta utvecklingsarbete är synpunkterna från engagerade resenärer en viktig drivkraft.

Conny StrandVd Länstrafiken Mälardalen

Thony LundbergOmrådeschef

Länstrafiken Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons