Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag blir inte tagen på allvar

Annons
Missnöjd med vården. Therese Östling, blev sjuk i början av december 2011 och vände sig då till Tybble vårdcentral. Det råd hon fick hjälpte henne inte utan några dagar senare tvingades hon vända sig till akuten på USÖ där hon blev inlagd.

Nu är det hög tid att göra något åt situationen på Tybble vårdcentral. För 10–12 år sedan fanns Öppet Hus. Det innebar en trygghet då man visste att man fick träffa en läkare om man kom dit inom en viss tid. Sedan dess har verksamheten försämrats och nu är den på en nivå då patientsäkerheten riskerar att helt gå förlorad. Min har de redan sjabblat bort.

Än är jag inte helt frisk, men jag är i alla fall på god väg, tack vare den fina vård jag fick på USÖ. Det har varit en resa jag aldrig ville göra.

Genom att berätta vad jag har varit med om vill jag skapa debatt om vilken vård vi vill att våra vårdcentraler ska ge, samt uppmana andra som har varit eller kommer att bli bemötta på liknande sätt att protestera och göra sin röst hörd.

Den 2 december fick jag hög feber och hosta och de närmast följande dagarna blev jag sämre. Efter fyra dagars hög feber ringde jag Tybble vårdcentral. Jag fick inte prata med en läkare utan en sjuksköterska sa åt mig att ta febernedsättande och dricka mycket. Jag skulle inte komma dit och smitta ner alla andra med min influensa som hon ”konstaterade” att det rörde sig om.

Dagen efter ringde jag tillbaka men fick samma svar igen med tillägget att om jag inte blivit bättre om en till två dagar så skulle jag höra av mig ...

Jag borde ha stått på mig. Jag borde inte ha nöjt mig med att prata med en sjuksköterska. Jag borde ha krävt att få komma dit.

Jag vill poängtera att jag inte tror att sjuksköterskans agerande var en engångsföreteelse och något som endast denna sjuksköterska kan lastas för.

Det är inte första gången jag känt att jag inte blivit tagen på allvar vid Tybble vårdcentral.

Därför är jag rädd att det med tiden har utvecklats en viss kultur och rutin som äventyrar patientsäkerheten. Ofta kopplar man ihop kvalitetsförsämringar med besparingar. Minskade ekonomiska ramar är besvärliga, men med ett kvalificerat ledarskap klarar organisationen och personalen av att handskas med dessa.

Jag kommer därför inte sälla mig till dem som ropar efter mer resurser till vården. Jag förstår precis kopplingen mellan världsekonomi och verksamhetsbudget. Det vore också alldeles för lättvindigt att påstå att privata aktörer klarar av vården bättre.

Den 9 december hade jag inte sovit på tre nätter på grund av fruktansvärd hosta, hög feber som inte ville gå ner och andningssvårigheter. Jag var tvungen att åka till akuten där man konstaterade att min snabbsänka var skyhög och att syresättningen låg på 83 procent. Jag hade drabbats av dubbelsidig lunginflammation och skrevs in direkt.

Läget förvärrades och jag hamnade på intensivvårdsavdelningen, IVA, i fyra dagar. Ett tag var läget kritiskt. Min sjukhusvistelse varade i tio dagar. Lunginflammationens efterverkningar varar mycket längre än så.

Ingen kan veta helt säkert att lunginflammationen hade kunnat undvikas, men troligtvis hade jag åtminstone kunnat slippa intensivvård.

Det misstag som gjordes av Tybble vårdcentral har alltså lett till stora kostnader för landstinget, då tio dagars sjukhusvistelse, varav fyra med intensivvård, kostar en hel del. Det drabbar min arbetsgivare på grund av lång sjukskrivning. Det drabbar samhället då jag behöver få ersättning från försäkringskassan. Inte minst drabbar det mig. Jag har lidit och kommer att lida av sviterna flera månader framöver helt i onödan.

De lärdomar jag har dragit av det här är att jag aldrig mer kommer att nöja mig med att prata med en sjuksköterska när det är en doktor som bör undersöka mig. Aldrig mer ska jag vänta så länge med att besöka vårdcentralen, trots att jag får annat råd och, till sist, aldrig mer kommer jag sätta min fot på Tybble vårdcentral.

Vården och omvårdnaden på akutmottagningen, IVA och infektionsavdelningen var dock utmärkt. De var lyhörda och professionella från första stund så tack till personalen där.

Så vad vill jag med det här debattinlägget? Jag varken kan, vill eller ska ange vilka rutiner personalen bör ha. Inte heller hur ansvariga politiker och tjänstemän bör reagera och agera utifrån dessa uppgifter.

Det jag vill är att uppmärksamma ett allvarligt problem. Det är viktigt att säkerställa patientsäkerheten på våra vårdcentraler, för om denna brister kan det få allvarliga konsekvenser.

Ett annat syfte är också att uppmana andra som upplevt att de inte fått en hjälp de sökt för, att göra sin röst hörd. Att kräva det de faktiskt har rätt till.

Ett antal frågor kan ställas:

Vad säger ansvarig vårdcentralschef om detta? Vilka åtgärder tänker du vidta?

Är landstingsledningen nöjd med det ledarskap som finns på Tybble vårdcentral? Är ledningen nöjd med att patientsäkerheten är så låg som i mitt fall?

Hur tänker sig Patientnämnden använda dessa uppgifter för kvalitetsutveckling på Tybble vårdcentral?

Hur mycket kostar ett vårddygn inklusive all medicin på infektionsavdelning respektive intensivvårdsavdelning? Hur mycket kostar ett besök på vårdcentralen?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons