Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är det vi inte vet?

Annons
Fler ska åka buss. Länstrafiken har i stora helsidesannonser berättat att de vill veta vad folk i Örebro tycker om busstrafiken. Den kunskapen borde redan finnas, tycker Per-Åke Ek. Arkivbild: Kicki Nilsson

Vd på Länstrafiken undrar på åtta helsidesannonser varför inte fler åker buss trots att turerna går tätt och linjerna är många. Han frågar sig varför är det så? Han menar att det går att förändra beteenden, styra val och omvända tveksamma samt lovar bli bättre på att lyssna. Till en början tänker han ta reda på vad alla här i stan tycker om busstrafiken.

Hur svårt kan det vara? Vilket förarbete gjordes inför linjeomläggningen? Man borde väl redan då ha kartlagt hur och när örebroarna förflyttar sig till och från arbete, utbildning, fritidsaktiviteter, och så vidare. Den som kan ”sitt Örebro” vet naturligtvis hur dessa resandeströmmar ser ut i tid och rum. Har man den kunskapen kan det inte vara så svårt att skapa ett effektivt och bra linjenät. Naturligtvis är det även viktigt att lyssna på resenärernas synpunkter. Länstrafiken borde väl redan ha en stor mängd synpunkter avlämnade såväl före som efter linjeomläggningen.

I det nya linjenätet produceras drygt 60 procent mer kilometer. Cirka 2,5 miljoner kilometer år 2008 och 4,1 miljoner km år 2011 medan resandet ökade med 2,6 procent. Ökningen skedde under januari till april 2011 och kan till stor del förklaras av den kalla vintern. Den rörliga merkostnaden för ökad produktion beräknas till 42 miljoner kronor per år, men har bara tillfört 197 000 fler resor. Det motsvarar cirka 500 nya resenärer som gör tio resor per vecka under tio månader. Kostnaden för varje ny resenär blir 84 000 kronor per år, eller 213 kronor enkelresa att jämföras med 12.75 kronor år 2008 och 19.70 kronor år 2011.

Som skattebetalare kan man ha synpunkter på hur skattemedel används. Jag tror att 42 miljoner kronor per år skulle göra Örebro mer attraktivt, och dessutom ge örebroarna större nytta, om de används för att till exempel förbättra våra barns skolmiljö. Att producera en massa kilometer till nästan ingen nytta är naturligtvis ett misslyckande för Örebro kommun och Länstrafiken.

Analysera det nya linjenätet och trafikutbudet. Vid en grov utvärdering bedömer jag att turtätheten har försämrats för mer än 50 procent av alla resenärer, från till exempel tolv minuter till 20 minuter på några linjer. Slopandet av delar av samtrafiken morgontid och lågtrafiktid kvällar och helger ger längre väntetid vid bussbyte. Ibland nästan upp till en timme. Stor del av ökningen körs när få resenärer efterfrågar buss. Några linjer körs till målpunkter med få och ibland inga resenärer. Många som reser till Örebro city har fått längre gångavstånd. Linje-split kan vara bra i vissa fall, men lämpar sig normalt bäst i större städer. Vid en noggrannare analys kan fler faktorer anges samt att kvantifieringen kan göras mer exakt.

Busstrafik ska vara enkel att förstå. Den ska vara lättillgänglig. Den ska erbjudas på tider som passar för arbete, studier och fritid. Man ska nå resmålet utan onödiga omvägar. Det ska vara lätt att byta till annan linje.

Per Åke EkFöre detta kollektivtrafikansvarig i Örebro kommun 1989–2004.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons