Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wadköping utbildningscenter. Politiker ägnar sig åt härskarteknik Nedlåtande skratt åt eleverna

Annons

Jag känner fortfarande frustrationen, vanmakten och hopplösheten. Den gångna veckans händelser och möten med skolans makthavare har på intet sätt förändrat bilden som jag målade upp i föregående artikel. Tvärtom!

I mitt arbete lär jag mina elever hur de ska genomföra ett gott analytiskt arbete. Fyra byggstenar: En god och allsidig beskrivning av nuläget, en gedigen genomlysning av bakomliggande orsaker, ett genomtänkt resonemang kring möjliga konsekvenser. Och till sist: välmotiverade förslag till åtgärder.

När jag – som lärare – bedömer den politiska ledningens agerande avseende skolpolitik i allmänhet och frågan om Wadköpings utbildningscenter i synnerhet, i ljuset av ovanstående byggstenar, är resultatet skrämmande dåligt.

Nulägesanalysen bygger på synnerligen ensidiga (politiskt grundade) vantolkningar. Bakgrundskunskapen framstår som närmast obefintlig, till exempel avseende grundläggande fakta om de utbildningar som bedrivs på skolan eller de nödvändiga fysiska förutsättningarna i form av lokaler. Direktiv från Skolverket möts med oförståelse – vad är det?

En genomtänkt och mångsidig konsekvensanalys saknas fullständigt!

Ja, det vi möts av som personal – liksom våra elever – är ett i praktiken redan fattat beslut. Varje försök till dialog – som ju per definition förutsätter en uppriktig vilja till kommunikation – besvarades med att ”beslutet” redan var fattat – om än inte formellt. Förslag om alternativa åtgärder avfärdades med en nonchalant handviftning. Att nedlåtande skratta åt upprörda elever är inget annat än härskarteknik – vilket i sig är kontraproduktivt.

Patetiskt i sammanhanget är också det sätt på vilket delar av oppositionen snabbt grupperar sig för att vinna lättvunna politiska poänger.

Det faktum att mycket av den nuvarande problembilden är något som de själva varit med om att skapa ignoreras sorgfälligt. Betygsbedömning utifrån det nu uppvisade arbetet kan inte bli annat än F (enligt det nya betygssystemet). Politiker! Inse att detta är på riktigt! Kliv ut ur era politiskt inskränkta och lojalitetsmässigt låsta positioner. Ge oss som jobbar på gymnasiet möjlighet – på riktigt – att vara med och utforma en god skola för ungdomar i Örebro län.

Förstör inte de goda förutsättningar som redan existerar utan öppna för en verklig dialog där ni inte redan dikterat svaret!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons