Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det går för snabbt i trafiken

Annons

Jag tillhör en minoritet av fordonsförare i Sverige i dag. Jag håller nämligen de hastighetsbegränsningar som anges på skyltarna om högsta tillåtna fart. Det är väl bäst att tillägga, på en gång, att mätarna både på min bil och min motorcykel är kontrollerade att de visar rätt.

Vare sig det står 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 eller 120 kilometer i timmen på skyltarna så blir jag omkörd. Alltså far den omkörande fram för fort. Ofta alldeles för fort. Det händer att bilar passerar mig med minst 110 kilometer i timmen på en 70-sträcka och det hör inte till ovanligheterna.

De flesta bilarna i dag är på mera än 100 hästkrafter, ofta mångdubbelt mera. Man undrar varför? I Sverige är högsta tillåtna hastighet 120 kilometer i timmen, en fart som är möjlig med en Citroën 2CV på 36 hästkrafter.

Ingenstans i världen finns det behov för personbilar med en motor på mera än 100 hästkrafter. Ändå tillverkas bilar med allt starkare motorer för att vara värst i hästkraftsraseriet. Och vi är så dumma så vi köper dem trots att de inte går att utnyttja någonstans utom på en racerbana.

Få bryr sig alltså om att hålla fartgränserna. Polisen bryr sig inte heller speciellt mycket. På en 40-milstur på tvåsiffriga vägar under 7 timmar mitt på dagen nyligen såg jag inte en enda polisbil eller polis i uniform. Vid kontakt med trafikpolisen efteråt fick jag veta att på många ställen är det för farligt för poliserna att kolla hastigheterna. De kan bli påkörda då de ska stoppa fartöverträdare. Men hallå! Då är det väl dags att hitta på ett bättre system för fartkontroller?

Kontentan blir ju att eftersom få förare respekterar påbjudna hastigheter och polisen inte klarar av, eller vågar, att kontrollera att fartgränserna efterlevs, så är det väl lika bra att ta bort fartbegränsningarna. Alltså alla över 50 kilometer i timmen. Vi får ju en farligare trafikmiljö med mera utsläpp.

”Kalibrerad”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons