Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroare har egna regler

Annons

Måste säga att Örebro verkar vara den omvända staden. En uppmaning till dig som är osäker på att köra i vinterväglag. Lägg bilnycklarna hemma och ta bussen eller övningskör lite till.

Har vuxit upp i Stockholm och tagit körkort där. I storstaden har man tysta överenskommelser för att underlätta framkomligheten, till exempel använder man blixtlåsprincipen och trafiken flyter smidigt, det vill säga man lättar lite på gasen och släpper in varandra. Kör om i ytterfilen/ vänsterfilen och välj högerfilen som körfält. Och framför allt i Stockholm stannar man vid rött ljus!

Men i Örebro råder totalt kaos. Man kör sakta som en snigel när det blir grönt ljus och alldeles för fort för att hinna stanna vid rött ljus, med påföljden att man kör när det är rött och hamnar mitt i korsningen som ett hinder för all annan trafik. Detta gäller såväl privatbilister som busschaufförer.

Blixtlåsprincipen i Örebro handlar om att öka på gasen och haka ihop med framförfarande bil allt i syfte att inte släppa in någon annan. Man ligger i ytterfil/omkörningsfil och kör sakta och beter sig som en propp, precis som om bilen inte är utrustad med gaspedal, blinkers eller ratt. I Örebro fungerar innerfilen som omkörningsfil.

Jag uppmanar trafikpolisen att vara ute i morgontrafiken. Ett tips till er om var många kör mot rött: korsningen Östra Bangatan/Västra Nobelgatan eller en annan populär korsning att köra mot rött är Östra Bangatan/Rudbecksgatan. Sätt upp en kamera och filma, det kan bli intressant!

Konstiga och upp och nedvända världen råder i Örebro. Eller ska andra storstäder ta efter örebroarnas utomordentligt egensinniga sätt i att underlätta för varandra?

Örebro län

”Trött på självupptagna medtrafikanter”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons