Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på public service

Annons

Ofta talas det så varmt från borgerligt håll om vikten av kommersiella kanaler för att öka valfriheten och mångfalden. Samtidigt betonas vikten av konkurrens för att därigenom tillfredsställa olika behov hos medborgarna.

I själva verket är det precis tvärtom: konkurrensen – om det över huvud taget finns någon konkurrens – leder till sämre kvalitet, likriktning och utarmning av innovationsförmågan.

Jag märker att allt fler kommersiella kanaler inom Internetradion uppstår, till exempel Lugna Favoriter, Dansbandskanalen, Vinyl 107.

De har lite olika målgrupp, en viss variation förekommer men det är ändå i stort sett samma låtar som återkommer. Det primära är att etablera nya kanaler för att i ökad utsträckning tillfredsställa företagen i sin marknadsföring.

Det handlar således inte alls om valfrihet för medborgarna; att skapa ett rikt och varierat musikutbud med god kvalitet. Samma sak kan man säga om många av de tv-kanaler som tillkommit i avregleringens spår. Ta till exempel TV 11, som nyss har startat. Är det en ny innovation i den svenska underhållningsbranschen? Knappast!

Härom kvällen visar de ett program om Rommel ”Ökenräven” som tidigare har visats i en annan av satellitkanalerna. Hur innovativt och framtidsinriktat är det? Så även inom televisionen leder etablerings- och valfriheten till begränsat utbud, sämre kvalitet och likriktning.

Nej, satsa i stället ordentligt på public service; Sveriges Television och Sveriges Radio! För där handlar det om verklig valfrihet bland en mångfald kanaler och program med bredd, djup och god kvalitet.

Och värna fortsatt god utveckling för public service genom att införa en tv/radio/Internet-avgift som betalas som en skatt, likt begravningsavgiften!

Örebro

”Less”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons