Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolval påverkar betyg

Annons

Nu har återigen en undersökning visat att barn och ungdomar från välsituerade familjer får högre betyg än de från mindre bemedlade familjer. Det märkliga är att varje gång man redovisar liknande resultat mottages detta med stor förvåning. 

Under 60-talet gjordes i USA omfattande sociologiska undersökningar vilkas resultat föranledde president Lyndon B. Johnson att lägga fram sitt The Great Society Program för Kongressen. Programmet innehöll kraftiga lagändringar som innebar ett storskaligt krig mot fattigdom, som ansågs vara orsak till så många problem i det amerikanska samhället bland annat stora skillnader i skolframgång för elever med olika socioekonomisk bakgrund. Tyvärr kom programmet av sig eftersom man ansåg att ett annat krig var viktigare att föra nämligen Vietnamkriget. 

Sedan dess har undersökningar som entydigt visat sambandet mellan föräldrarnas socioekonomiska status och barnens skolframgångar redovisats nästan varje år. 

När vår skolminister kommenterade det senaste undersökningsresultatet visade han med all tydlighet sina fördomar och sin okunnighet. Hans förklaring var helt enkelt att de rika föräldrarna ställer krav på sina barn medan de fattiga inte gör det. Därför måste skolan hjälpa till att ställa krav på dem.

Av en skolminister, som så starkt pläderar för kunskap, borde man kunna begära att han visar att han har relevant kunskap för sitt uppdrag och att han handlar i enlighet med denna kunskap.

Inte bara skolministern, utan skolpolitiker över huvud taget, har under de senaste tjugo åren totalt ignorerat de varningar som kommit från forskningen om det fria skolvalets konsekvenser. Det är nu dags att börja fundera på vad man ska göra.

Ingemar Berglund

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons