Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slöjd ett onödigt skolämne

Annons

Varför är slöjden i grundskolan ett obligatoriskt ämne? I grundskolan har man från ungefär tredje klass slöjd i skolan. Detta innebär att man ända tills man slutar grundskolan i nionde klass i princip gör samma sak – snickrar ihop och målar en låda, syr ihop ett gosedjur och som mest ett förklädde. Men hur många svenskar sitter egentligen hemma med brädor, hyvlar och ens en symaskin? Och hur många använder såna här regelbundet? Inte många, skulle jag tro.

Visst kan det vara bra att sy ihop en knapp men jag kan enkelt Googla det i stället för att gå i syslöjd i sju år. Faktum är, att jag inte ens har lärt mig det än på syslöjden.

Slöjden är ett föråldrat och gammalt ämne och det finns många, många fler ämnen som elever skulle ha mer användning för än det lilla man faktiskt lär sig på slöjden under dessa år. För varför ska man gå på slöjd om man inte är ett dugg intresserad av att snickra eller sy? Och om jag intresserar mig för det senare i livet så går jag väl en riktig kurs. Men jag har förståelse för att många elever faktiskt intresserar sig för slöjdämnet och därför föreslår jag att du som elev får välja ett av exempelvis fyra praktiska ämnen att jobba med och betygsättas i. Dessa ämnen skulle kunna vara Trä och metallslöjd, Textilslöjd, Bild och Musik.

Men poängen är att slöjden är ett ämne där man egentligen inte lär sig särskilt mycket under de åren man läser ämnet. Slöjden tar ofta nästan två timmar i veckan i nionde klass vilket är ungefär lika mycket som svensk-ämnet. Varför ska en elev som inte är engagerad i slöjd betygsättas där och få poäng för att söka in till en utbildning på gymnasiet som inte har något med slöjd att göra, till exempel ekonomi eller naturvetenskap?

Örebro

Robin Nilsen 9C

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons