Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En 10-årig sexsymbol

Annons

På en bild har den sminkade modellen en klänning som blottar ena bröstet. På en annan ligger hon utsträckt på en tigerfäll med uppsatt hår och skor med stilettklack. Franska modetidningen Vogues januarinummer har nu orsakat en politisk storm i Storbritannien. Orsaken är modellen, Thylane Blondeau. Hon är tio år.

Premiärminister David Cameron har till följd av den uppflammande debatten inbjudit till en nationell hearing om sexualisering av barn i höst. Helen Goodman, parlamentsledamot för Labour sa i veckan som gick, att prestigefyllda Vogue i och med sin publicering bidragit med att göra en av vår tids stora eländen ännu värre.

Mode är pengar, stora pengar. Det vet vi i Sverige. Klädjätten H är största bolaget på Stockholmsbörsen med sin omsättning på över 350 miljarder kronor. Rapporten för andra kvartalet noterade en vinst på 5,7 miljarder kronor. I går var H ett av inte alltför många bolag som gick plus på den fallande börsen.

Det finns ingen koppling mellan H och skandalen runt den 10-åriga modellen. Hon är ett resultat av att en del av modeindustrin vill marknadsföra sig med allt yngre modeller. 10-åriga fransyskan Thylane Blondeau har etablerade kolleger på världsmarknaden som är 13 och 14 år gamla.

Kläder behöver vi alla. Mode som växlar mellan årstiderna kan man ha synpunkter på. Nu pågår modeveckan i Stockholm, där en mängd av förhoppningsfulla designers visar upp sina kollektioner för nästa sommar. Träffar de rätt uppköpare kan deras framgång vara säkrad, hantverket blir industri som skapar arbetstillfällen för många fler.

Konkurrensen är stentuff. Franska Vogue har tappat all moral, tillsammans med Thylanes väletablerade föräldrar, i sin desperation för att vinna uppmärksamhet. I sin blinda iver att slå sig fram, har de sålt ut sitt eget barn och hennes barndom. I stället för att får vara ett barn har hon klätts ut till en vuxen sexsymbol.

Det finns företrädare för en annan ”industri” som måste jubla. Människohandeln. Minderåriga som säljs till prostitution är ett världsomspännande gissel. Bättre reklam än Vogues bilder, ett barn som ger sexuella inviter, kan denna vidriga verksamhet knappast få.

Mer läsning

Annons