Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett alternativ till bonusmiljoner

Annons
ILLUSTRATION: TECKNAR-OLLE

Direktör Karlsson är så nöjd med året som gått. Av alla företagen i koncernen har det bolag han är vd för presterat bäst. Vinsten är inte jättehög, men han har lyckats vända en förlust till plus.

Styrelsen är också nöjd. Och aktieägarna. I kväll ska han få sin belöning vid den årliga koncernfestligheten. Direktör Karlsson har varit hos frisören, köpt ny skjorta och slips och doftar gott av den nya after shaven.

På scenen, framför alla sin medtävlare, får Karlsson belöningen för sin goda prestation som vd: styrelseordförande kniper fast en tjock guldring i näsan på honom. När han vänder sig mot publiken möts hans av applåder och en och annan avundsjuk blick från andra vd:ar. Han vet vad de tänker: ”Vänta ni bara. Nästa år är det min tur. Och då kommer ringen att vara ännu tjockare”.

Hade affärsvärlden ett belöningssystem av den här typen skulle vi skymta en och annan person på gatan med guldringar i näsan. Då skulle vi veta att han, i undantagsfall hon, hade skött sig över förväntan på jobbet.

Ovanstående är ett anspråkslöst förslag till alla bolagsstyrelser som brottas med hur dugliga företagsledare ska belönas. Det borde vara befriande att slippa allt tråkgöra med att fördela pengarna på lön, pensionsavsättningar, bilar, lägenheter. Och så den där förbaskade bonusen, som bara orsakar skandalskriverier. Nej, en fast lön och sedan chansen att få en ring.

Ringarna är som medaljer. Vi vet hur hett åtrådda medaljer är bland idrottsutövare, de som sliter i åratal med målet att en gång på stå högst på prispallen. Guldmedaljen är den slutliga bekräftelsen på framgång. Detta gäller mest individuella idrotter. I fotboll sponsrar de framgångsrika med samma mer primitiva medel som direktörer – pengar.

Företagsledare är som idrottsutövare, tävlingsmänniskor. Den basinsikten i mänskligt beteende utnyttjar Johnny Alvarsson. Han är vd på Indutrade, koncernen som är en av Stockholmsbörsens verkliga framgångssagor. Sedan 2005 har aktierna ökat 187 procent i värde mot börsens åtta procent.

Varje år tävlar företagens vd:ar om vem som är bäst. Den som vinner får – ett svenskt glas. ”Det räcker. Folk triggas otroligt mycket av det här tävlingsmomentet”, säger Johnny Alvarsson i en intervju i Dagens Industri.

Se där ett spartips till alla bolagsstyrelser. Varför ödsla miljonbonusar när själva tävlingen i sig är piska och morot nog för att topprestera? Tävlingsmänniskor vill alltid vinna. Det vet vi som upplevt hur pilkastning en sommarkväll blivit lika laddade som en OS-final.

Alla kan tjäna på att praktisera denna insikt. Inte minst ägarna, som kan vara småsparare som du eller jag. Tänkt vad mycket pengar det skulle bli över.

Den som tycker att näsringar är lite väl pråligt kan välja någon annan form av kroppssmyckning – världens äldsta sätt att visa samhällsstatus. Tatueringar kan placeras mer diskret. Om nu någon oförmodat inte vill visa upp beviset på sin personliga framgång.

Mer läsning

Annons