Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Obegripligt usel affär

Annons

Elva miljoner kronor – för ingenting. Landstinget i Örebro har gått på en riktig blåsning och det är svårt att fatta hur detta varit möjligt.

Landstinget i Örebro beslutade 2007 att upphandla ett nytt IT-system för löner och scheman. I januari 2010 blev den tänkta leverantören uppsagd, utan att ha åstadkommit någonting. I stället fick ett annat företag ta över och blev på sex månader klar med uppgiften. Paniklösningen kostade landstinget massor av övertid, två dåliga affärer i en.

Det företag som fick det ursprungliga uppdraget är ingen lite lokal entreprenör utan del av en koncern med verksamhet i många länder. Agresso talar på sin hemsida om att koncernen ”räknas som topp 10 globalt sett på affärssystemmarknaden”.

Agresso har bland annat haft affärer ihop med statliga Ekonomistyrningsverket, som fått kritik för sina upphandlingar.

Den är en historia för sig. Men affären mellan Agresso och landstinget i Örebro visar att upphandlingen även här brustit. Eller rättare sagt varit helt åt skogen. En professionell upphandlare kan inte sluta avtal som medför att köparen bara betalar utan att få något igen. Skulle detta, mot förmodan, ha skett enligt reglerna så borde sunt förnuft fått säga sitt också.

Elva miljoner är ingen struntsumma, även om landstinget årligen omsätter åtta miljarder kronor. I april förra året redovisade landstinget ett resultat bättre än budget för året innan. Det vara glada siffror, men samtidigt kom varningar för att sämre tider väntar.

Landstingets verksamhet, sjukvården, utvecklas hela tiden. Allt mer avancerad vård kostar pengar och verksamheten måste hela tiden omprövas. I januari noterade en insändarskribent i NA, att landstinget drar in stöd till ”enklare hjälpmedel” som duschstolar och rollatorer. Ett syfte var att spara pengar.

Omprövningar är nödvändiga. Men för att inte förlora länsinvånarnas förtroende måste de som har makten i landstinget visa att de har kontroll på alla ”småutgifter”. I det sammanhanget är elva miljoner mycket pengar.

Ingen skyller ifrån sig för den usla upphandlingen. Det är hedersamt. Men det är fortfarande lika obegripligt hur det kunde ske.

Mer läsning

Annons