Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räddning som reklam

Annons

Aldrig har världen skådat maken till räddning. Bokstavligt. Fler människor runt jorden har följt dramat vid den chilenska gruvan San José än som såg den första månlandningen.

När larmet kom om gruvraset 5 augusti var det få som trodde att olyckan skulle få den lycklig upplösning som blev verklighet. Gruvkatastrofer är tyvärr inte sällsynta och ofta slutar de i död. Den här gången blev det annorlunda.

När det första livstecknet kom från de instängda gruvan, en pappersbit med meddelandet ”Vi lever och mår bra alla 33, här i skyddsrummet” tändes ett hopp. Räddningsaktionen blev sedan så mycket mer än en angelägenhet för de anhöriga och gruvbolaget. Den chilenske presidenten gjorde projektet till sin högsta prioritet.

Det är ingen slump att räddningen tv-sänds. President Sebastián Pinera kan tv. Han, den nyvalde och stormrike ledaren för Chile, har själv ägt ett tv-bolag. Tv-sändningen är en pr-triumf för honom personligen. Presidenten finns hela tiden med då räddningskapseln Fenix når markytan, han omfamnar och pratar med var och en av de räddade gruvarbetarna.

Det finns ytterligare en politisk dimension bakom alla dessa känslor. Bolivias president Evo Morales kom under onsdagsmorgonen till gruvan för att också han krama om och prata med den bolivianske gruvarbetare som fanns bland de instängda. Morales syntes dessutom småprata vänskapligt med sin chilenske kollega.

Detta är ytterligare en pr-framgång för Sebastián Pinera. Chile och Bolivia har inte ens diplomatiska förbindelser. De frostiga relationerna har funnits ända sedan slutet av 1800-talet då Bolivia förlorade tillgången till kusten i ett krig med Chile. Nu verkar det som om den allmänna glädjen även smittar av sig på storpolitiken. Förhoppningsvis till något gott.

Ingen kan ta från de anhöriga lyckan att få sina fäder, makar eller söner åter. Men denna räddningsaktion är så mycket mer. Den kaliforniska designerfirma som donerat solglasögonen till de ljuskänsliga gruvarbetarna lär kunna tjäna dryga pengar på sin kalkylerade generositet. Människoliv kan inte mätas i pengar. Men en framgångsrik räddningsaktion kan få oanade förmånstagare.

Mer läsning

Annons