Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rullar mot framtiden

Efter två år i diket är bilindustrin uppe på vägen igen. Årets bilmässa i Detroit manifesterar den nya tron på en lysande framtid för personbilen, symbolen för rikedom och den personliga friheten.

Annons

Världsekonomins kollaps för några år sen slog hårt mot Detroit, den amerikanska bilindustrins nav. Nedgången hade här börjat tidigare och fallfärdiga praktbyggnader i staden vittnar om de forna storhetsdagarna. Men nu stundar återigen strålande tider och de amerikanska biljättarna anställer på nytt.

Ford, Volvos förre ägare, har hämtat sig ordentligt. Förra årets resultatet förväntas bli det bästa i någonsin i företagets historia. Vem hade trott det för några år sedan när Volvo knuffades ur boet för att rädda det som räddas kunde av den krisande biljätten.

Volvo rullar också på med mer än styrfart under sin nya ägare, kinesiska Geely. I går kom försäljningssiffror som visar elva procent fler sålda bilar under 2010 än året innan. I just USA backar försäljningen medan nyrika ryssar och kineser köper Volvo i allt större utsträckning.

De ”svenska” bilmärkena finns med på bilmässa. Saab har valt att parkera sin nya stadsjeep utanför hallen, också det ett sätt att dra uppmärksamheten till sig. Saab som har rykte om sig som ett snobbmärke för collegeprofessorer vill ta upp kampen om medelamerikanens smak för bilar med många hästkrafter, meterhöga däck och mycket plåt.

Inne i mässhällen är trenden en helt annan. Även de amerikanska tillverkarna har kommit till sans och insett att mindre, bränslesnåla bilar tillhör framtiden. Ford lanserar en elbil med ett batteri som laddar på rekordtid.

Bilmässan skvallrar om att många biltillverkare har insett att deras framtid beror på att förmågan att lägga om tillverkningen innan den faktiska efterfrågan finns från kunderna.

Fortsatt bensinslukande privatbilism är en chicken race rakt mot avgrunden. Det har bildirektörerna börjat fatta. Både Saab och Volvo måste med sina nya ägare haka på. Bepansrade stadsjeepar är inga framtidsfordon. Dagens biltrend visar att utbudet kan styra efterfrågan, en marknadsekonomi från sin bästa sida.

Alla tillverkare hänger inte med. Vissa på mässan använder sig fortfarande av lättklädda kvinnor som lockbete. Lika mycket 1900-tal som monstertruckar.

Mer läsning

Annons