Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smärtsam förändring

Annons
Borde lagts ner? Det hade kanske varit bättre om Saab hade lagts ner för ett år sedan. Arkivbild: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Under en längre tid har Saab haft svårt att betala sina leverantörer. Nu har Saab inte råd att betala ut löner till sina anställda. Saab kanske borde ha lagts ner för länge sedan.

Visst vore det kul om Saab kunde överleva. Visst vore det en lättnad för tusentals anställda i Trollhättan om de visste att de kunde behålla sina jobb. Visst vore det ett glädjande besked för underleverantörer i hela landet om de kunde fortsätta att räkna med Saab som en kund.

Men Saab har nästan aldrig gått med vinst. Saab tillverkar inte längre några bilar – och får därmed inte några inkomster. Nu närmar sig företaget konkurs, med stormsteg. Var och en av dem som fått besked att de inte får ut sin lön kan gå till tingsrätten och begära att företaget försätts i konkurs. Då träder den statliga lönegarantin in.

Det finns många som gillar Saab. Men det krävs något mer än Saab-nostalgi för att driva ett bilföretag.

Omstruktureringar är alltid smärtsamma. Men alternativet är värre. Då skulle vi dras med en föråldrad industristruktur. Lönenivån skulle bli sämre. Vård, skola och omsorg skulle få mindre pengar. Vi skulle få sämre och skitigare jobb.

Är det för tidigt att dödförklara Saab? Kanske. Men vi har sett det ena löftet efter det andra om att det snart ska ”ordna sig”. Men vecka efter vecka går, utan att Saab kan sälja några bilar, utan att underleverantörerna får sina pengar. Nu förhandlar metallfacket om att de anställda ska få tillfälliga banklån för att över huvud taget klara sig de kommande veckorna.

Tänk om Saab hade lagts ner för ett år sedan. Eller för ett och ett halvt år sedan. En krisplan, med omställningsprogram för de anställda, hade kunnat sjösättas i ett läge där konjunkturen började vända uppåt.

Är det ett bättre besked för de anställda att de inte får ut några löner? För övrigt borde någon fråga sig om företaget inte hade kunnat ge det beskedet i god tid.

Visst skulle vi alla gärna se att Saab kunde vara en del av framtidens bilindustri. För Trollhättans skull. För att vi som svenskar gärna stolt pekar på att lilla Sverige har två biltillverkare.

Men någonstans går en gräns där vi måste börja inse att Saabs saga är slut, åtminstone i sin nuvarande form.

Mer läsning

Annons