Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varken sunt eller osunt

Annons
ILLUSTRATION: TECKNAR-OLLE

I Örebro har marknaden för hemelektronik blivit ett slagfält. Till skillnad från andra krig finns de vinnare – alla som vill köpa tv, datorer, mobiltelefoner och kaffebryggare till lägsta pris. Kampen om kunderna är så hård att företrädare för branschen beskriver konkurrensen som ”osund”. Det är faktiskt högst opassande.

Ordet sund eller motsatsen osund är en värdering. I fallet med priskriget i Örebro handlar det om butikskedjor som ständigt underbjuder varandra för att locka kunder. Det är varken sunt eller osunt utan bara ren och skär marknadsekonomi när den fungerar som den ska. Priset visar var säljare och köpare är beredda att göra affär. Det vore däremot osunt om företagen betalade slavlöner. Men så fungerar det tack och lov inte i Sverige.

Näringslivets höga företrädare i Sverige agiterar kraftfullt mot regleringar av marknaden. Det snedvrider konkurrensen och är skadligt både för kunder och företag, hävdar de. Riktigt så ädelt uttrycker sig inte de enskilda bolagen när det väl blir kriga av.

Konkurrensen inom hemelektroniken är hård, i alla delar av kedjan. Ericsson la ner hela sin mobiltelefontillverkning i Kumla för tio år sedan. Höglönelandet Sverige hade inte en chans att hävda sig mot de skickliga tillverkarna i Asien. Förlorare på kort sikt var de tusentals Ericsson-anställda i Kumla. Vinnarna var mobiltelefonköparna, var de än befann sig i världen, antingen i form av lägre priser eller mer teknik för pengarna.

Media Markt och Elgiganten är de stora internationella företag som bråkar mest med varandra i Örebro. Båda finns på plats i Marieberg med sina enorma varuhus. Etableringen av köpcentra utanför städerna har varit ett slag mot cityhandeln. De flesta kommuninnevånare uppskattar butiker i centrala stan. Men så länge tillräckligt många kunder jagar lägre priser så lär trenden mot fler och större köpcentra fortsätta. Det är marknaden som styr. Företagen har ingen anledning att beklaga sig.

Örebro har en särställning i Sverige som lågprisstad för hemelektronik. Det är inte alls säkert att det förblir så. Media Markt går hittills med miljardförlust i Sverige och backar från sin satsning i Frankrike. Samma sak kan hända i Sverige. Det är i så fall ett resultat av marknaden, varken sunt eller osunt.

Mer läsning

Annons