Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dålig bild - men tungt bevis

– Vi måste lita på att våra anställda utför sitt uppdrag som de ska. Det säger Jonas Rieck, regionchef för G4S Security Services som kontrollerar att parkeringsvillkoren följs på Öbos mark.

Annons

G4S utfärdar p-böterna på Öbos mark i Rosta, men så fort någon överklagar en p-bot hänvisas de till Hojab parkeringsservice i Solna.

– När någon överklagar tar Hojab kontakt med oss. Då tar vi fram de bilder vi tagit och skickar till Hojab som bevis, säger Jonas Rieck.

Tror på personalenEnligt G4S intygar två av bolagets p-vakter att Vicky Nydén inte hade något giltigt p-tillstånd synligt i bilen.

– Jag har ingen anledning att tro att den här kvinnan inte talar sanning, men inte heller att min personal har gjort fel, säger Jonas Rieck.

Han konstaterar att den bild p-vakterna tog av Vickys bil visserligen är väldigt mörk eftersom den togs på natten, men att p-biljetten inte syns på bilden.

– Bilder är ett viktigt bevis för oss, de stärker p-vaktens ord och används framförallt för att slippa en rättsprocess. Visar bilden det den ska så betalar ju människor utan att överklaga.

– Vi rekommenderar våra p-vakter att alltid fotodokumentera, men i slutändan avgör den enskilde p-vakten det.

Stor maktHan håller med om att p-bolagen skulle kunna lägga mer vikt vid själva fotograferingen.

– Parkeringsvakter har stor makt, så är det, och deras utbildning måste följa med i tiden. Det borde vara givet att man tar bra bilder och i dag är det inte alltid det. Där kan branschen bli bättre.

Finns det risk för att bilder manipuleras?– I princip ja, med dagens teknik. Men att p-bolagen själva skulle manipulera bilder har aldrig ens slagit mig.

Öbo kan skriva av botenG4S får en mindre del av intäkterna för de p-böter man utfärdar på Öbos mark och betalar i sin tur en fast ersättning till Hojab för varje p-bot. Öbo skulle själva kunna skriva av Vicky Nydéns p-bot, om de ville. Men det vill de inte.

– Nej. Å ena sidan kan jag förstå att man undrar varför hyresgästen driver det här ärendet så långt om hon samtidigt vet att hon har gjort fel. Å andra sidan finns starka bevis som talar för G4S version. Att vår hyresgäst har betalat för biljetten vet vi, men inte att den förvarades synligt, säger Ingrid Tekin på Öbo.

Mer läsning

Annons