Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler använder bälte

Varannan person som omkommit i personbil, lastbil eller buss i tättbebyggt område använder inte säkerhetsbälte.

Annons

Det visar Trafikverkets analys av dödsolyckor under fyra år.

– Mätningar här i länet som vi gjort år efter år visar att drygt 90 procent av länsborna numera använder säkerhetsbältet även i tättbebyggt område, säger Peter Öbro på trafiksäkerhetsföreningen NTF.

– Men när NTF började med mätningarna 2002 var det knappt sju av tio som var bältade i Lindesbergs kommun. Och i bruksorterna i länets utkanter var det ännu sämre. Men de sticker inte ut längre, tillägger han.

Kontrollen skärps

Nästa vecka skärper polisen kontrollen av bältesanvändningen i hela landet. Veckorna därefter ska NTF i länet följa upp med mätningar i kommun för kommun.

– Örebrolänningarna är duktiga på att använda säkerhetsbältet, säger även Bernt Larsson, trafikpolischef i länet. Men fortfarande är yrkestrafikanterna inga förebilder. Där slarvas det med bältet. Förvånansvärt med tanke på arbetsmiljön och risken för skador.

Varför sätter allt fler på sig bältet nu än för tio år sedan?

– Det är en kombination av höjda bötesbelopp, NTF:s informationskampanjer och stenhård övervakning från polisens sida, svarar både Bernt Larsson och Peter Öbro.

– Folk blev medvetna om bältet betydelse, tror Larsson.

– Böterna biter, inskjuter Öbro.

Ger rabatt

I dag är bötesbeloppet 1 500 för de stora och 2 500 för de små (minderåriga) passagerarna.

– Men vi är snälla och ger rabatt, säger Bernt Larsson. Är det en obältad förare med två obältade barn i baksätet, som han har ska tillse att de sitter fast, blir det ”bara” 3 250 kronor i böter. Men om även den vuxna passageraren saknar bälte får han eller hon betala 1 500 kronor.

Men det kan också kosta dig livet. Den som sitter obältad i en bil med krockkudde riskerar att möta kudden i explosionsögonblicket. Det kan bli det sista man gör, även vid en krock i 40–50 km/timmen.

Mer läsning

Annons