Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De får järnkoll på framtiden

Ovako sträcker ut en hand mot framtidens medarbetare i projektet Järnkoll. Elever på Pihlskolan får därigenom en inblick i branschen.

Annons
Testar. Khadar Abdukar är en av eleverna på Pihlskolans naturvetenskapliga program som genom projektet Järnkoll besöker Ovakos laboratorium. Gunnar Sandberg i bakgrunden visar hur olika prover genomförs.

Stora pensionsavgångar inom stålindustrin ett faktum. Ovako hakar därför på projektet Järnkoll som branschorganisationen Jernkontoret driver där drygt en handfull företag finns med.

– Det kommer att bli brist på ingenjörer. Vi vill visa att industrin är en framtida arbetsplats, säger Lars Ragnarsson för Jernkontoret.

Han är med när eleverna från naturvetenskapliga programmet på Pihlskolan besöker Ovako.

– Ofta är stålverk och industrier som denna utlokaliserade på små orter. Här talas ofta om nedläggningar och neddragningar, men stålindustrin är samtidigt en stark bransch. Vi behöver nya fräscha idéer och krafter, säger Ragnarsson.

Fortfarande finns många förutfattade meningar om industrin. Genom projektet Järnkoll hoppas man kunna slå hål på myter och öka kunskapen. Då blir kontakterna med skolan, såväl grundskola som gymnasium, viktiga menar Ragnarsson.

– Konkurrensen inom branschen är stenhård och vi ligger i framkant, men måste också kämpa för att vara bäst.

Eleverna visade stort intresse, frågade och tittade sig nyfiket omkring.

– Visst är det intressant att se hur allt fungerar. Även om det inte har varit några stora överraskningar hittills, säger Andreas Jonasson.

Oskar Hidén nickar instämmande.

– Valsverket var riktigt intressant. Vi har väl lite koll på industrin här, har gjort besök tidigare, men studiebesök är ändå viktigt. Det förändrar synen på verksamheten till viss del. Det är bra att få se så mycket som möjligt, säger Oskar.

På frågan om han kan tänka sig att jobba inom den här typen av industri tvekar han lite men säger till sist:

– Kanske. Vi får väl se.

Förutom valsverket fick eleverna titta närmare på värmebehandling, svarvning och slipning samt laboratoriet. Personal från Ovako berättade och förklarade om verksamhet och processer.

Emilia Waldehag är ingenjör inom metallurgi och materialteknik. Hon berättade bland annat om stålets egenskaper och om tillverkningen.

– I labbet vill jag att ni tittar i mikroskop för att se skillnader i strukturen, innan och efter behandling.

Fredrik Fogelkvist, lärare på Pihlskolan, tycker samarbetet mellan Ovako och skolan är värdefullt.

– Vi försöker hela tiden blicka utanför skolan, men här får vi ytterligare en länk utåt.

Att få testa själv, inte bara betrakta, tror Fredrik Fogelkvist är ett bra sätt att öka intresset hos eleverna.

– Det ger en annan verklighetskänsla. Eleverna får större förståelse för hur saker hänger ihop.

Om projektet Järnkoll

Järnkoll är en satsning från branschorganisationen Jernkontoret.

Projektet startade för runt 1 år sedan med syfte att bygga relationer mellan stålföretag och framtidens medarbetare.

Arbetet sker i nära samarbete med bland annat gymnasieskolor, framför allt med naturvetenskapliga- och teknikprogrammen.

Olika aktiviteter anordnas inom projektet i samarbete med gymnasieskolorna. Det kan exempelvis röra sig om specialanpassade matematiklektioner. Stålindustrins ingenjörer kommer till skolan och visar hur matematik kan användas för att lösa problem i verkligheten. Skolans elever kan också göra studiebesök på arbetsplatsen.

Syftet med aktiviteterna är att öka elevers intresse för teknik, motivera dem till vidare studier inom området men också att öppna ögonen för att verkstadsindustrin är en möjlig framtida arbetsplats.

Mer läsning

Annons