Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolinspektionenger Hällefors kritik

Skolinspektionen riktar kritik mot Hällefors kommun. Kunskapsresultaten varierar för mycket mellan årskullar vilket signalerar osäkerhet om eleverna ges förutsättningar att nå utbildningsmålen.

Annons

Tillsynen i Hällefors av Skolinspektionen ingår i en nationell genomgång av samliga skolor där man tittar olika områden, bland annat måluppfyllelse.

Framför allt brister verksamheten i Hällefors i fråga om uppföljning och utvärdering av kunskapsresultaten.

Vet inte varför

Skolinspektionen konstaterar att kunskapresultaten varierar mellan olika årskullar i årskurs 9, utan att ansvariga tagit reda på varför. Man har inte analyserat elevers samlade kunskapsresultat i de lägre årskurserna och saknar därmed viktigt underlag. Risken med detta är att eleverna inte ges förutsättningar för att nå målen för utbildningen.

Kenth W Johansson (M), vice ordförande i bildningsnämnden och tidigare ordförande Ritha Sörling (S), numera kommunalråd, förklarar situationen med fokuseringen på ekonomin.

– Vi har undantagslöst jagat kostnader. Då kan mycket falla mellan stolarna, säger Johansson.

Förvaltningschef Elisabeth H Solberg håller med om att utvärdering inte skett i tillräcklig omfattning och att man därför inte har koll på situationen.

Förändring pågår

Kritiken kom inte som någon överraskning. En rad olika brister har redan identifierats enligt Solberg och ett förändringsarbete har inletts.

Bland annat ska rollen mellan politiker och tjänstemän tydliggöras. En ny skolplan ska tas fram med tydligt prioriterade målområden.

– Det har funnits en brist på samsyn inom organisationen, varje enhet har jobbat för sig själv. Detta måste vi också ändra på, säger Sörling.

Senast 24 september ska kommunen redovisa till Skolinspektionen vad man gjort för att åtgärda bristerna.

Mer läsning

Annons