Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stopp på godslinje närjärnvägen ska rustas

Banverket ska nu påbörja upprustningen av sträckan Hällefors–Ställdalen. Under arbetet ska tågtrafiken tidvis stoppas helt på linjen. Budget för projektet är 571 miljoner kronor.

Annons

Sedan en tid har det varit bestämt att tågsträckan ska totalrustas. I april startar nu arbetet för att intensifieras under sommaren 2010 och sommaren 2011.

– Vi koncentrerar oss på sträckan Hällefors–Bredsjö 2010 och på Bredsjö–Ställdalen 2011, berättar projektledare Tommy Samuelsson.

Det är en spårlängd på totalt 37,5 kilometer som rustas. Järnvägsräls och sliprar byts och stabiliseringsåtgärder sker.

Nedsatt hastighet

I dag tvingas tyngre tåg köra med nedsatt hastighet på delar av linjen. Med åtgärderna ska det inte längre krävas. Målet är att tyngre tåg kan trafikera sträckan. Syftet med projektet är att skapa förutsättningar för en ökning av godstrafiken och möjliggöra en överflyttning av godstrafik från Västra stambanan till godsstråket väster om Vänern. Upprustningen ingår i en större nationell strategi att leda godståg från Norrland till Göteborg genom Bergslagen samtidigt som trafiken i Bergslagen också får plats.

Mötesplats i BredsjöFlera mötesplatser för tåg längs sträckan Hällefors–Kil ska anläggas, bland annat byggs en mötesplats i Bredsjö. Den åtgärden ligger dock längre fram i tiden.

I tre veckor denna sommar och i lika många veckor nästa sommar stängs linjen helt av för tågtrafik.

– Under stopptiden omdisponeras tågtrafiken till andra sträckor. Oftast jobbar vi nattetid med spår-arbeten. Med totalstoppet kan vi lägga in flera arbetsskift för att få effektivitet.

Träd ska avverkas på båda sidor om spåren inom ett område på tjugo meter från spårets mitt. Även enstaka högre träd utanför den gränsen kan fällas.

Mer läsning

Annons