Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för avgång

Efter fem år som ord-förande i UNI-F – en förening för SJ-nostalgi – vinkar Seth Johansson klart för avgång.

Annons
Seth Johansson signalerar klart för avgång som ordförande i UNI-F i Hallsberg. I samband med det skänker han sina privata samlingar till Stockholms kulturförening för ånga och järnväg.

Ännu finns inget styrelsebeslut på Seths avgång men han är bestämd på att pensionera sig från SJ för en andra och sista gång. Snart 80-årige Seth har då varit SJ trogen i över 60 år.

Vid sidan av föreningens hundratal SJ-relaterade föremål har han haft ett privat samlande. De sakerna ska han nu skänka till Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg (SKÅJ), som är verksam i Stockholmsområdet, Krylbo och Sala.

Sala-relaterat

Det är framför allt historiska dokument och saker som är Sala-relaterat. I vinter har också Seth hållit mörker och snö på avstånd genom att knåpa ihop fyra kollagetavlor. På dem har Seth kombinerat fotografier med egna teckningar av byggnader, vagnar och lok. På en av tavlorna har han ur minnet återskapat en historisk teckning över hur bangårdsområdet i Sala såg ut en gång i tiden.

När Seth lämnar UNI-F så slutar även hustrun Birgit som fungerat som kassör. I och med det har föreningen halverats, kvar finns endast Kerstin Aspmo och Bengt Salomonsson.

– Vår ambition är att föreningen ska leva vidare, så nu gäller det att hitta en ny ordförande, säger Kerstin Aspmo.

Hon är inte heller främmande för att föreningen ska öppnas för allmänheten. Det tror hon skulle innebära att spåret skulle ligga öppet för föreningen att söka kommunala bidrag och stipendier.

Föreningen som inte har någon lokal får nöja sig med att visa upp sina SJ-historiska kläder som ett populärt islag i gatubilden i samband med marknaden. Därför har de sneglat mot den gamla järnvägsvagnen bakom Bergööska huset som en tänkbar utställningslokal.

Både Kerstin och Seth är överens om att vagnens skick och området runt den en skamfläck som det ser ut i dag.

Rangordningen var märkbar på SJ förr i tiden. De här mössmärkena började användas på 1950-talet.
En vintermössa talar om att bäraren tillhör Sala-Gysinge-Gefle Jernväg.

Mer läsning

Annons