Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jo, här kommer du fram...

3 300 patienter har tyckt till om de 29 vårdcentralerna i Örebro län.
Att nå vårdcentraler per telefon är lättare i Örebro län än för riksgenomsnittet.

Annons

Bemötandet och läkare som lyssnar hör också till det positiva.

Men i övrigt ligger länet något under riksnittet .

I sammanställningen är riksgenomsnittet för total kvalitet 71 och Örebro län hamnar på 68.

Högst betyg i länet vad gäller helhetsintrycket fick vårdcentralerna i Lillån och Adolfsberg, i Örebro kommun. Lekebergs vårdcentral, vårdcentralen i Storå, Baggängen och Brickegården i Karlskoga samt Laxå.

Dålig information om biverkningar av läkemedel är en brist patienterna pekar på. Likaså att inte få träffa samma läkare vid besök på mottagningen och inte kunna styra tidpunkten för besöket.

-Patienternas synpunkter är grundläggande i arbetet med att utveckla vården. Att länets vårdcentraler hamnat något under riksgenomsnittet ger anledning till ytterligare förbättring av kvalitet, bemötande och delaktighet, säger landstingsstyrelsens ordförande Marie-Louise Forsberg Fransson.

Det här är första gången enkäten är landsomfattande.

Örebro län har däremot under många år gjort egna patientenkäter.

-Att nu kunna jämföra resultaten med andra landsting är positivt, säger Marie-Louise Forsberg - Fransson.

De frågor som ställts i enkäten handlar bland annat om helhetsintryck, bemötande, delaktighet, tillgänglighet och förtroende.

-Det är bra är att vårt arbete med att förbättra tillgängligheten för telefon gett resultat. Däremot måste vi göra något åt det vi är sämre på och se till att förbättringar sker. Enkäten ger oss ett redskap för att förändra och vi ser också skillnaderna mellan olika vårdcentraler. säger landstingsdirektör Bo Andersson.

Mer läsning

Annons