Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Obemannade flygplanny nisch för Test Center

Det obemannade lilla spaningsflygplanet Falken har normalt som uppgift att öka säkerheten för de svenska styrkorna i Afghanistan. I går övningsflögs dock planet på Bofors skjutfält av militär personal från K3 i Karlsborg. Testning och utprovning av obemannade luftfarkoster är en ny nisch för Saab Bofors Test Center.
– Det här är ett viktigt komplement till vår övriga provningsverksamhet, säger vd Stefan Krol.

Annons
Att prova förarlösa flygfarkoster, som här svenska försvarets Falken, väntas bli ett viktigt komplement till Saab Bofors Test Centers övriga och mer traditionella provningsverksamhet.

I mars fick Saab Bofors Test Center tillstånd från Transportstyrelsen – tidigare Luftfartsverket – att utöka sitt utbud med att erbjuda kompetens och utrustning, avlyst luft och mark för utprovning av obemannade luftfartyg, så kallade UAS.

I tisdags var Försvaret på plats – mest i demonstrationssyfte – för att provflyga spaningsplanet Falken på Bofors skjutfält.

Plan under utveckling

– Falken är ju redan utvecklad och klar. I första hand kommer vår verksamhet att gälla obemannade flygfarkoster under utveckling. Men vi erbjuder också möjlighet till träning och utbildning av färdiga system under kontrollerade former, säger Stefan Krol, vd för SBTC.

Falken, det bara 4,5 kilo tunga lilla spaningsplanet som sedan december 2008 används i Afghanistan för att öka säkerheten för de svenska styrkorna där, är trots sin litenhet ett instrument med stor kapacitet.

Följer det Falken ser

Planet styrs av en vanlig pc-dator, och medan planet cirklar över Bonusplan på Bofors skjutfält på sin standardhöjd 300 meter sitter Tobias Palmgren, chef för UAV-gruppen vid K3 i Karlsborg, med datorn i knäet inne i en jeep och följer på skärmen vad Falken ”ser” uppe i luften.

– I Afghanistan används planet för att lösa uppgifter åt den svenska kontingenten. Det flyger runt sin egen grupp och spanar efter fientliga styrkor, berättar Tobias Palmgren.

Problem med regnet

Nu ställde regnet till lite problem vid demonstrationen på Bofors skjutfält. En av Falkens sensorer slutade fungera och landningen blev inte riktigt kontrollerad. Visserligen ska planet klara lätt regn, men den här gången regnade det lite väl hårt så man nöjde sig med en demo-runda.

Tobias Palmgren berättade att det i dag är mycket vanligt med obemannade flygplan, och att de största användarna är USA och Israel.

– Civilt används de allra mest i Australien där de är till stor hjälp när stora ytor av vegetation liksom ofta skogsbränder behöver övervakas.

Stort intresse

Hos Saab Bofors Test Center AB säger man att intresset redan är stort för att förlägga utprovning till Bofors skjutfält.

– Ett par svenska civila tillverkare är mycket intresserade. Det finns även en mängd tillverkare i Europa, och både arméer och polisstyrkor börjar använda sådan här utrustning, konstaterar vd Stefan Krol.

Har all utrustning

– Innan systemen kan tas i bruk krävs det ett stort antal tester, och vi har sedan tidigare all utrustning som krävs.

Nere på den europeiska kontinenten är det svårt att hitta övningsfält där man kan erbjuda så stora avlysta ytor, och kön är lång till de provningsfält som finns bland annat i Spanien.

Nu planerar SBTC närmast för att marknadsföra sin nya provningskompetens ytterligare när ”Boforsföretagen” BAE Systems Karlskoga och Saab Bofors Dynamics har en sammandragning av branschfolk i nästa månad.

Isärplockad kan Falken transporteras i två ryggsäckar, förklarar ställföreträdande gruppchefen Roger Olsson, medan SBTC:s provledare Rolf Larsson studerar arbetet.

Mer läsning

Annons