Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

4,4 EU-miljoner ska stärka Kumlas handel

Det är en överraskad Hans Bodin – ordförande i Kumla Promotion – som tar emot beskedet att föreningen fått drygt 4,4 miljoner.

Annons

Regnet strilar ner från himlen när han får beskedet av NA ute på trottoaren på Trädgårdsgatan. Ett besked som genast får Hans Bodin att skina som en sol.

– Det här var en överraskande nyhet för mig. Klart att jag vet att vi sökt pengar hos Europeiska socialfonden, men jag har ännu inget hört om resultatet av den ansökan.

Öka självkänslan

Föreningen arbetar för att främja företagandet och vid dess inspirationskvällar har det tydligt framkommit att något måste till för att öka Kumlahandlarnas självkänsla. Lite lätt hukade inför konkurrensen från gigantiska köpcentrummet i Marieberg insåg Promotion att något måste göras. På initiativ av kommunens nye näringslivsutvecklare Sune Valegren skickade föreningen in en ansökan om EU-medel.

På tisdagen kom så beskedet om att Kumla Promotion fått 4 431 962 kronor för att utveckla centrumhandeln.

Kartlägga behov

Pengarna kommer att innebära att 357 medarbetare i 40 små handels- och serviceföretag i Kumla kan kompetensutvecklas för att möta den tilltagande konkurrensen från Mariebergs Köpcentrum och Örebrohandeln.

– Nu börjar vi omedelbart att kartlägga behoven. Det kan handla om allt från hjälp med skyltning till bokföring och annonsering, säger en själaglad Hans Bodin.

Till jul ska behoven vara kartlagda och efter nyår kan utbildningar, seminarier och kurser ta fart.

– Nu när vi har fått de här pengarna är det bara att se framtiden an med tillförsikt, det här var glädjande.

Mer läsning

Annons