Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Både plus och minus på Borgen

Ett besök hos Borgens elever ger röster som både talar om orättvis särbehandling och en utvecklande miljö med möjlighet till egen påverkan.

Annons
Efterlängtat. I måndags kom äntligen pingisbordet. Men det finns ännu inga racketar. I väntan på detta används en studsboll. Soffan är skänkt från Skogstorpsskolans fritidsgård, den är gammal och sliten men samtidigt skön att sitta i.

Cykelställ saknas på framsidan, och det finns ingen skyltning som talar om att byggnaden är en skola.

Väl inne i den ljusa och fräscha lokalen är det tyst och stilla, med de flesta eleverna på lektion.

På andra våningen sitter Simon Edenholm och jobbar med engelskaläxan. Han går i åttonde klass och tycker sisådär om att efter två år på enbart Skogstorpsskolan tvingas ta sig fram och tillbaka till Borgen upp till tre gånger om dagen.

Känns riskfyllt

– Det gäller att vara försiktig när man cyklar, det kör mycket lastbilar här utanför. När det blir halka känns det riskfyllt, säger Simon som också tycker eleverna som går på Borgen blir orättvist särbehandlade.

– Det finns så mycket mer saker på Skogstorp som vi inte har här. På fritidsgården vill jag att det ska finnas en tv och ett biljardbord. När jag började här i höst fanns bara två trasiga soffor.

Madelen Malm, en av fyra elever i Borgarrådet, säger att vanligaste önskemålet som hennes skolkamrater vill att hon ska framföra är saker som de saknar till fritidsgården. Hon tycker annars att det mesta funkar bra på Borgen.

Med och påverka

Pontus Lindgren är med i samma råd.

– Jag tyckte också flera saker var orättvisa i början, men när man får vara med och lägga sin egen röst känns det bättre. Då kan man påverka hur man vill att det ska vara här, säger han.

– Ibland gäller det att prova sig fram också. Vi har en soffa som vi fått från Skogstorp. Den är gammal men samtidigt skön att sitta i. Vi ska testa nu om vi vill lägga pengar på att köpa en ny eller behålla den vi har och prioritera nåt annat.

Räcker inte

Läraren Anders Lundmark säger att skolan fått 10 000 kronor till inköp av saker till Borgen.

– Det räcker inte till så mycket, och beskedet om att pengarna fanns dröjde till mitten av oktober.

– Vi rättar oss efter eleverna önskemål vid val av inköp. I går kom pingisbordet, racketar ska vi beställa nu i dag.

Ett önskemål om att få starta kafeteriaförsäljning finns, men för detta finns i dag inget tillstånd.

Lärare Maria Björklund talar om vikten av tålamod.

– Verksamheten här är ju under uppstart, det tar alltid tid innan allt finns och allt funkar som man önskar.

Vill påverka. - Jag tyckte mycket var orättvist i början, men när man får ha en röst själv i Borgarrådet känns det bättre. Jag tycker jag utvecklas bra här och det är skönt att slippa småbarn som stör, säger Pontus Lindgren.
Cykeltur. Upp till tre gånger om dagen tar Kristina Josefsson och hennes skolkamrater på Borgen cykeln eller går till Skogstopsskolan. Kristina ser inga större bekymmer med det.
Medlem i Borgarrådet. Till Madelen Malm kan eleverna vända sig med önskemål om sin skolmiljö.- Vanligast är önskemål om saker till fritidsgården.

Mer läsning

Annons