Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre mottagande av nyanlända elever

Kumla behöver förbättra sitt mottagande av de elever som kommer nyanlända från andra länder. Efter att detta slagits fast finns nu flera förslag på hur detta ska gå till.

Annons

Det som tidigare hette förberedelseklass döps nu om till introduktionsverksamhet. I det begreppet inryms fler saker än enbart grundläggande undervisning i svenska.

Elevernas bakgrund ska kartläggas, och en individuell plan ska tas fram utifrån varje elevs kunskaper och förmågor. Eleven ska också så snart som möjligt klassplaceras där eleven och förälder är den som väljer skola.

– I dag ligger introduktionen på Malmens skola, och det har visat sig att många elever sedan blir kvar där. Med det nya sättet att arbeta på vill vi få ett jämnare flöde av dessa elever till våra olika skolor, säger Katarina Hansson ( S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Katarina Hansson talar om de nyanlända elever i termerna av att de ger mervärde.

– Under det år som varit når i många fall elever med utländsk bakgrund bättre skolresultat än de infödda svenska. Så att nyanlända elever skulle kräva extra resurser är en sanning med stor modifikation.

– Har vi många av dem på en och samma skola kan det bli så, men får vi en jämnare spridning blir det ett helt annat pedagogiskt arbetssätt och de får ett helt annat steg in den svenska skolan vilket är mycket viktigt.

Inom förskolan saknas i dag kompetens för de olika språk som är aktuella. Den nu framtagna utredningen slår fast att man vid nyrekrytering till förskolan ska sträva efter att anställa tvåspråkig personal.

Läs mer i fredagens NA.

Mer läsning

Annons