Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Datorerna har flyttat in i klassrummet

Ljudet låter lite mekaniskt, men rösten läser precis vad som står på skärmen:– Jag heter William.

Annons
Maja i dubbel upplaga. Maja Brattström blir fotograferad med datorn av klasskompisen Emelie Pettersson. De behändiga datorerna har eleverna använt sedan terminsstart.

Det är lektion i klass 1 på Stene skola. Undervisningen sker den här morgonen i halvklass och uppsättningen med smådatorer, så kallade tablet-pc, räcker i stort sett så att varje elev får var sin.

Datorerna håller på att ansluta till det trådlösa nätverket och eleverna loggar in. Flera vet mycket väl hur det fungerar och hittar rätt på datorn direkt.

– BG, BG, ropar eleverna som vill ha hjälp.

BG är smeknamnet skolbarnen har gett fröken Birgitta. Och hon lystrar och kommer till undsättning.

Klicka på gubben

En del ritar, andra skriver berättelser och några arbetar med talsyntesen som kan läsa upp det som står skrivet på skärmen.

– Har alla hittat talsyntesen? Klicka på den bruna gubben med en pratbubbla, instruerar Birgitta Kinnander.

– Datorn säger konstiga saker för att jag skriver konstigt, konstaterar Louise Johansson.

Melina Bergelin har valt att pussla. Vilken bokstav bitarna på skärmen skulle bilda var hon inte riktigt säker på.

– Det får man se, säger Melina och lyckas till slut få allt på rätt plats och ett jättestort D syns på skärmen.

– Jag jilar hestar och roter, står det skrivet på ett av barnens skärmar.

– Det där är ju perfekt, det är ju skrivet precis som det låter, kommenterar Birgitta det som en vanlig petig vuxen kunde haft synpunkter på.

Ser flera fördelar

Smådatorerna har klassen haft sedan början av höstterminen och Birgitta är nöjd. Det handlar inte alls om att eleverna ska få datorvana utan här används datorerna direkt i själva inlärningen. Birgitta ser flera fördelar.

– När man är sju år är det inte så lätt att skriva bokstäver. Motoriken kan störa bokstavsinlärningen. Dessutom måste man tänka på hur den bokstav man vill skriva ser ut.

På datorn räcker det med att trycka på den bokstav man vill skriva, man behöver inte sudda och skriva om när handen inte lyder bilden inne i hjärnan.

Datorprogrammet låter en också höra hur de bokstäver låter som man har skrivit. Och med datorn så kan alla göra något intressant på den nivå man själv befinner sig på.

– Det får så klart inte bara bli arbete med datorerna, men det är en bra del i helheten, säger Birgitta.

Datorerna används direkt i undervisningen. Med hjälp av bland annat pussel stimuleras barnens bokstavsinlärning.
Datasupport. BG, det vill säga Birgitta Kinnander, kommer till undsättning om det behövs. Här är det Melina Bergelin och Alva Larsson som får hjälp.

Mer läsning

Annons