Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett lyft för Laxå

Ett tåg i veckan, till att börja med. Laxåterminalen har fått en bra start. I onsdags avgick det första lasset flis till kraftvärmeverket i Eskilstuna.

Annons
Fullt med flis. Trämaterialet kommer från Sveaskogs skogsinnehav inom en tremilsradie från terminalen.BILD: SOFIA GUSTAFSSON

Laxå har en strategisk placering i Mellansverige, med bra väg- och järnvägskommunikationer åt flera håll. Därför har det varit intressant att rusta upp bangården och bygga en omlastningsterminal på orten. T-schakt driver anläggningen, som togs i bruk i onsdags, i och med att det första lasset flis lastades om från lastbil till tåg.

– Vi har egentligen tre ben att stå på. Det är flis, rundvirke och grusmaterial. Men vi är öppna för alla förslag, förklarar Kenth Gustavsson, terminalchef på T-schakt.

Laxåterminalen innebär fler uppdrag för T-schakts entreprenörer. När 2 900 kubikmeter flis ska lastas på tågvagnar går det åt tre maskiner, och jobbet tar fem-sex timmar.

– Vi har inbokat en sådan lastning en gång i veckan, i sju veckor framöver. Men det är fortfarande i sin linda. Vi hoppas på fler utlastningar varje vecka, säger Kenth Gustavsson och tillägger att tillståndet medger upp till två tåg per dygn.

Vad innebär det här för Laxå?

– Det kan bli mycket synergieffekter. Folk kommer hit och behöver äta, stanna och tanka. Det kanske kan dra till sig industrier som behöver tillgång till en terminal för att lasta eller ta emot produkter, säger Kenth Gustavsson.

Anders Eriksson, logistiker på Sveaskog, är också nöjd med att Laxåterminalen nu är i bruk. De kommer främst att nyttja den för att skicka flis till kraftvärmeverket i Eskilstuna.

– Det här ger stora miljövinster. Ett lass på tåg motsvarar 25 lastbilar, förklarar han.

Laxå ligger bra till eftersom Sveaskog äger stora markområden i närheten.

Mer läsning

Annons