Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kontaktpersoner dröjde

Det tog för lång tid, Laxå kommun borde böta, anser socialstyrelsen. Men Förvaltningsrätten i Karlstad går på kommunens linje.

Annons

Den 1 februari respektive 1 april 2008 beslutade social- och omsorgsnämnden i Laxå att två kommuninvånare födda 1990 och 1991 skulle få var sin kontaktperson. Men inte förrän den 1 januari respektive 1 februari 2009 fick ungdomarna den kontaktperson de hade rätt till enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade – LSS.

Socialstyrelsen anser att Laxå kommun tog allt för lång tid på sig att ordna kontaktpersoner till dessa ungdomar och anmäler kommunen för lagbrott. Socialstyrelsen skriver i sin anmälan att de två ungdomarna behöver en kontaktperson för att kunna komma ut och göra aktiviteter och för att inte bli isolerade från samhället. Under tiden som kommunen sökte efter lämpliga kontaktpersoner gjorde de inga andra insatser för de två kommuninvånarna, något som socialstyrelsen är kritisk mot. Socialstyrelsen pekar på att bristen på andra åtgärder har inneburit att Laxå kommun har sparat pengar. Därför anser socialstyrelsen att Laxå kommun bör böta de pengar som det skulle ha kostat att ge kommuninvånarna kontaktpersoner direkt, plus 25 procent.

Laxå kommun å sin sida tar avstånd från den ekonomiska aspekten som socialstyrelsen tar upp. Kommunen menar att ekonomin inte haft någon betydelse för hur de har agerat. I stället hävdar Laxå kommun att de har försökt att hitta lösningar samtidigt som de har sökt lämpliga kontaktpersoner. Dessutom erbjöd kommunen personen i det ena fallet – kommuninvånaren född 1990 – en kontaktperson redan under hösten 2008. Denna kontaktperson tackade de anhöriga nej till eftersom de ansåg att personen var för gammal.

Förvaltningsrätten i Karlstad håller med om att det tog lång tid för Laxå kommun att hitta två kontaktpersoner till de två kommuninvånarna. Men poängterar samtidigt att åtagandet att vara kontaktperson helt och hållet bygger på frivillighet och att det kan vara svårt att finna lämpliga kontaktpersoner. Förvaltningsrätten skriver i sin dom att kommunen aktivt har försökt att hitta kontaktpersoner och dessutom föreslagit en till den ena familjen som de tackat nej till. Förvaltningsrätten i Karlstad avslår socialstyrelsens krav på böter och dömer till Laxå kommuns fördel.

Mer läsning

Annons