Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabba åtgärder för säkrare station

Kortare tid som bommarna ligger nere, en trafikinformatör och information om riskerna vid järnvägen. Det är några kortsiktiga åtgärder som Trafikverket arbetar med för att få en säkrare station i Laxå.

Annons

En tågresenär i Laxå såg nyligen en morgon ett helt gäng på cirka 15 ungdomar som smet under bommarna när bommarna var nerfällda. Enligt resenären har detta skett vid ett flertal tillfällen.

Laxå kommun kontaktades som i sin tur kontaktade Trafikverket.

– Vi tar det här på största allvar. Det är förenat med livsfara med att beträda spåren när bommarna ligger nere eftersom X2000-tågen närmar sig stationen tyst och snabbt i 200 kilometer i timmen. Till att börja med så leder vi i möjligaste mån in pendeltågen till och från Örebro på spår ett för att undvika övergången till spår två, säger Christian Mineur, samhällsplanerare på Trafikverket.

Ny tjänst

När det gäller kortsiktiga planer på säkerhetsåtgärder vid stationen i Laxå kommer Trafikverket att i dagarna upphandla en ny tjänst med en informatör på perrongen fram till sommaren. Tanken är att det ska finnas en person på plats på stationen vid rusningstrafik på morgonen och eftermiddagen.

– Trafikinformatören kommer att uppmärksamma tågresenärerna på risker i stationsmiljön och hjälpa till om det finns funderingar kring säkerheten, säger Christian Mineur.

– En annan lösning som tas fram är en teknisk åtgärd i bomanläggningen, vilket kommer leda till att bommarna ligger kortare tid vid tågpassager. Det hoppas vi ska motverka benägenheten att krypa under bommarna, fortsätter Christian Mineur.

Förhoppningen är att lösningen med bommarna ska vara klar mot slutet av året.

Det finns även långsiktiga planer för att förbättra säkerheten.

20 miljoner för en bro

– Ja, vi utreder möjligheten för att få till en planskild korsning. Vi har en uppskattad kostnad mellan 150 till 200 miljoner kronor för att bygga om stationen i Laxå. Vi vet idag inte när Trafikverket kan prioritera en sådan åtgärd. Därför tittar vi nu på om det går att göra en gångbro mellan spår ett och två, eller andra möjliga lösningar tills den större ombyggnaden kan finansieras, säger Christian Mineur.

Trafikverket uppskattar kostnaden för en gångbro till 10 till 20 miljoner kronor.

– Vi hoppas på finansiella resurser inom två till tre år. Vi har flaggat för det här till vårt huvudkontor. Vi ser det som en prioriterad åtgärd för att höja säkerheten på Laxå station, säger Christian Mineur.

Möte om elever

Under det här året hoppas Christian Mineur på att få ett besked om pengarna för en provisorisk bro.

Den 24 maj kommer Trafikverket tillsammans med Laxå kommun och skolansvariga att ha ett möte om hur de på bästa sätt kan nå ut till eleverna med information om järnvägen och den livsfara som förenas med att krypa under bommarna vid Laxå station.

Mer läsning

Annons