Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Simulering som redskap i skolorna

Att med hjälp av simulatorer kunna genomföra noggranna tester sparar både tid och pengar. Simulering kan också vara ett bra redskap i skolans värld. Det kommer det att ges prov på under onsdagskvällens vetenskapspub på Sparbanksbörsen.

Annons
Skolhjälp. Ungdomar på högstadiet i Hagfors använder simulering i undervisningen.

Traditionellt förknippar vi användandet av simulatorer till att utbilda flygare. Men allt efter att tekniken utvecklats, har även simuleringen fått en avgörande och betydande roll i produkttester i alla dess former.

– Det går att göra experiment och försök som skulle vara för farliga eller för dyra att göra i verkligheten, förklarar Dag Stranneby, professor och föreståndare för forskningscentrum för modellering och simulering vid Campus Alfred Nobel i Karlskoga.

Även en vanlig persondator räcker för att göra simuleringar i skolämnen som matematik, fysik, biologi och ekonomi. Det gör att skolan kan använda det datasimulering som ett pedagogiskt hjälpmedel.

– Datorspel och simulering är egentligen ganska lika, menar Stranneby.

Tanken i framtiden, och med onsdagskvällens vetenskapspub på Sparbanksbörsen, är att försöka introducera simulering i skolorna.

– Det är ett tacksamt hjälpmedel i inlärningen, eftersom ungarna redan är intresserade av att sitta bakom skärmen. Undervisningen kan göras på ett annat sätt, och man får mer känsla för uppgiften, säger Dag Stranneby.

På onsdag kväll kommer förutom Dag även Hugo Wikström, doktor i pedagogik, att berätta och visa simuleringens möjligheter för både produktester och skolarbete.

Mer läsning

Annons