Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor förändring skapar oro

När den största förändringen av linjetrafiken i Örebro län på 30 år trädde i kraft den 21 augusti möttes den av kritik från flera håll.
– Det kan skapa oro och ogillande från kunder som är vana vid att bussen ska gå på ett visst sätt, säger Lina Ramberg, trafikplanerare på Länstrafiken.

Annons
– Vi kommer att blöda ett par år innan allt sätter sig, så är det alltid vid stora förändringar, säger Eje Larsson, strategisk planerare, om förändringarna i busstrafiken.

Målet var att göra det lättare att åka kollektivt.

– Totalt sett försöker vi få ut bättre trafik med minskade kostnader, säger Eje Larsson, strategisk planerare på Länstrafiken.

Eftersom förändringen av busstabellen är omfattande har Länstrafiken valt att ha ett andra skifte den 10 december då de kan justera tabellen och rätta till sådant som inte fungerat.

– Det ger oss en buffertperiod där vi kan ta in åsikter och rätta till körtider och rutter, säger Lina Ramberg.

Utökad tågtrafik försenad

Något som falerat i arbetet med de nya busstabellerna är samarbetet med tågtrafiken. Tanken var att utökad tågtrafik skulle ersätta viss busstrafik men utökningen har förskjutits till trettonhelgen.

– Vårt trafikupplägg kanske framstår som bristfälligt, men det beror på att vi hade hoppats på att tågtrafiken skulle utökas i samband med våra nya tabeller, berättar Lina Ramberg.

Innan man utformade de nya busstabellerna gjorde Länstrafiken en inventering i länets arbets- och skolpendling.

– Arbetspendlingen i Örebro län är stor men passagerarna i kollektivtrafiken är få. Ett önskemål var att knyta länet tightare till Örebro, säger Eje Larsson.

– Vi har också tittat på hur vi hushåller med samhällets resurser. Till exempel så kan vi använda skolbussarna till linjetrafik på glesbygden, säger Eje Larsson.

Kritik om skolskjutsar

Det är en förändring som mött stark kritik från föräldrar. De menar att det är otryggt att barn under tolv år åker linjetrafik istället för skolbuss.

– Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att blanda vuxna med skolbarn på bussarna, säger Eje Larsson som tagit del av föräldrarnas kritik.

– Om man kan erbjuda vettig kollektivtrafik så tror jag att det kan vara ett steg i att öka förutsättningarna för att bevara glesbygden, anser han.

De områden som berörs av förändringen i trafiken är Kopparberg, Lindesberg och Örebro.

Mer läsning

Annons