Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NA:s reporter om tågkaoset

Imorse var jag inbokad att åka med X2000 till Hallsberg för anslutning mot Örebro. Skulle lämna Stockholm C 06:15.

Annons

Ingen info om uppskjuten avgång eller inställt tåg fanns att få, istället verkade tåget gå i tid - bortsett från att det inte fått ett spår att åka från. Så försvann tåget från tavlan, och på sj.se kunde jag läsa att tåget redan lämnat Stockholm. Vad skulle jag tro på? Kön till någon form av informationsdisk på Stockholm C var gigantisk.

Först tjugo i sju fick jag reda på att tåget var uppskjutet. En kvart senare var det inställt. Efter köande vid bussterminalen fick jag plats på en buss som lämnar Stockholm 16:10.

SJ bör inte ensamt skyllas för förseningarna: Banverket har en lika stor del i det, vädret den allra största.

Men informationen bör förstås komma ut mycket snabbare, och den bör vara mycket tydligare. När SJ:s kontakttjänst via Twitter väl öppnade ställde jag en fråga om huruvida jag kan få min biljett återbetald. De försäkrade inom några minuter att jag kan få pengarna tillbaka via resebutik eller kundtjänst. Ett svar inom några minuter är i det här fallet fullt acceptabelt, till och med imponerande. Önskar bara att de varit förutseende nu att inte stänga sin Twittertjänst över helgen och tidiga måndagmorgonen när den behövdes som bäst.

För att också än mer hylla nya former av kommunikation: hockeymatchen mellan Sverige och Finland i OS såg jag utan några som helst problem med perfekt bild. Tack för det iPhone och SVT Play-appen! Jag vågar inte ens fundera över hur vidrig situationen imorse varit på den tiden vintrarna i Sverige var så här kalla varje år.

Mer läsning

Annons