Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever får inblick i teatervärld

Vad är teater? Den frågan har femteklassare från fyra kommuner jobbat med i höst. Nu är det dags för eleverna att besöka Nora teater för att få se Shakespeares Romeo och Julia.

Annons
Schhh... Rune Jakobsson tyster ner femteklassarna där de väntar på att ridån ska gå upp. Snart ska de få känna på hur det är att stå på en teaterscen.

Magnus Wetterholm, ansvarig för projektet, och Magnus Lindén, dramapedagog, har varit ute i klasser för att diskutera begreppet teater. Eleverna har målat teckningar och själva spelat en del av klassikern Romeo och Julia. Magnus Wetterholm är imponerad av deras arbete.

– Redan innan vi började jobba med pjäsen visste många vem Shakespeare var och kände till historien om Romeo och Julia.

Tre veckor senare besöker eleverna från Storåskolan Nora teater och skådespelaren Rune Jakobsson välkomnar dem in i salongen. Där låter han dem sedan prova på skillnaderna mellan en tragedi och komedi:

– Hur låter det när man skrattar? Och hur låter det när man gråter?

Sedan visar han artistfoajén där skådespelare gör sig i ordning inför en föreställning. Vissa av barnen har aldrig varit inne i en artistfoajé förut.

Innan pjäsen börjar får eleverna själva stå på den stora scenen och ta emot varandras applåder. Halva klassen sitter i publiken och applåderar friskt.

Pjäsen börjar och Magnus Wetterholm och Rune Jakobsson spelar samtliga roller. Det är rappt och roligt. Regissören Olle Törnqvist har gjort en lätttillgänglig version av pjäsen.

Efteråt samlas eleverna i foajén igen. Det är dags att inviga konstutställningen med alla teckningar och Agnes Björnemalm får äran att klippa bandet. Barnen får vernissagemingla och letar snabbt upp sina egna teckningar.

Teaterprojektet för femteklassarna är en samverkan mellan de fyra kommunerna Nora, Lindesberg, Hällefors och Ljusnarsberg.

Föreställningen kommer att spelas tolv gånger för drygt 500 elever. Rolf Nielsen, kulturchef i Nora, tycker att det är viktigt att kulturen välkomnas i skolorna. Själv minns han det annorlunda från när han var ung.

– Då var vi sällan på teater och om vi var det skulle vi sitta stilla och vara tysta. I det här projektet får barnen vara med och delta aktivt, säger han.

Syftet med projektet är att ge en introduktion till teater som begrepp och främja fantasin.

– Vi vill ”riva skranken” inför att se teater och har vi berört ett eller kanske två barn så har vi lyckats, säger Magnus Wetterholm.

Rune Jakobsson och Magnus Wetterholm bjuder femteklassare på en kortversion av Romeo och Julia samt en lektion om vad teater är.
I logen. Agnes Björnemalm och Lisa Åkesson från Storåskolan tar sig en titt i spegeln i en av teaterns loger.
Vad är teater? Den frågan har eleverna jobbat med inför besöket på teatern, och i foajén hänger deras olika svar.

Mer läsning

Annons