Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunslogans som låter tala om sig

När vi färdas längs vägarna dyker emellanåt käcka slogans upp på välkomstskyltarna när man rullar in i en ort eller kommun. Skapade som en ordvits eller kopplade till det geografiska läget. Andra slagkraftiga formuleringar används i olika pr-sammanhang och turistbroschyrer, utan att de syns på skylten.

Annons

Flitigast i länet att använda slogans är man överlag i sydnärke. 2007 vann Lekebergs ”Lekeberg – lika trevligt som det låter” Aftonbladets läsaromröstning om bästa kommunslogan med 30 procent av rösterna. Men nu har kommunen bytt till ”Naturligt nära”.

– Slogans ska spegla kommunens vision och behöver ständigt uppgraderas, säger kommunchefen Eva Jonsson.

Hallsbergs kommun har haft sin slogan ”nära till...” sedan 2007. Äldst nu verksam slogan i Örebro län har Kumla. ”Kumla, en blomstrande kommun” har hängt med sedan 1982.

– Med jämna mellanrum kommer den upp till diskussion. Men den är så bra att vi aldrig har sett någon anledning att byta, säger kommundirektör Annika Hallberg. I Askersund möts besökarna av en välkomstskylt med skärgårdsmiljö som bakgrundsbild.

Hällefors har ingen kommunalt beslutad slogan just nu. ”Hällefors för hela slanten”, som man skyltar med, kom till i samband med arrangemanget Nostalgidagarna för flera år sedan och har hängt med sedan dess, men var inte kommunens initiativ.

I Frövi har föreningen Positiva Frövi stått förebild för slogan. Den skapades som en del i arbetet att få orten att leva upp och vända det negativa som präglade Frövi i början av 90-talet.

I Fellingsbro välkomnas besökarna sedan 2003 till ”En bygd med gamla anor i nytänkarbanor”. Den kom till efter en omröstning bland ortsborna i en tävling som företagarföreningen utlyste.

Mer läsning

Annons