Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mopperace i djup lera

Under några timmar på lördagseftermiddagen avbröts fågelsången i den sommarfagra skogen av ett intensivt motorsurr av 20-talet mopeder. Föreningen Moptoppz ordnade tävling.

Annons
Avgaserna osade. Här lämnar mopedåkarna äntligen startlinjen.

Tävlingen är en av tio som ordnas lite varstans i Örebro län och Värmland. Det brukar ordnas en tävling i månaden.

– Vi är ett gäng mopedintresserade som brukar turas om och arrangera tävlingarna, sa Kent Hedberg från Tvärån, en av de engagerade.

Själv körde han en moped av äldre modell, en Zündapp. För övrigt är de flesta deltagande tvåhjulingarna av märket Honda.

Tre klasser

Tävlingen körs i tre klasser: 90 kubik, 70 kubik och 50 kubik. Kent deltar i 50-kubiksklassen.

Miljön för tävlingarna brukar variera. Ibland är det banor på plan mark, ibland är det i terräng.

Lördagens tävling kördes vid foten av berget Backatäppan, alltså en ganska brant sluttning. Dessutom passerade banan genom ett vattendrag.

Markägaren gav tillstånd

Med tillstånd från markägaren var det bara att köra. Och snart låg avgasdimman tät vid startlinjen. Målet med tävlingen var att ta sig runt den kilometerlånga banan så många gånger som möjligt.

Publiken hade samlats vid ”dynghålet”, en lerig passage där mopedåkarna fick välja att åka på en smal spång eller över utlagda lastpallar i vattnet. Djupet var cirka en halvmeter.

Och förarna var inte rädda. De kastade sig rakt ut i leran och upp på andra sidan. Efter några varv fick de flesta till snitsen och tog sig både upp och ner ur leran. En viss trötthet kunde dock anas hos några av åkarna efter några varv. Tävlingen kördes i två heat: Först 40 minuter åt ena hållet, sedan 40 minuter åt andra hållet.

– Den här banan har allt, tyckte föraren Tim Ruck från Granbergsdal. Den är en utmaning med branta backar, Vattenhålet gör det lite jobbigt, men publiken gillar ju leran.

Vilja, ork och adrenalin

– Efter två tre varv är jag helt slut. Men sedan kommer adrenalinet i gång, berättade Anders Paavonen från Grythyttan. 25 procent är ork, resten är ren vilja.

– Man lägger sin körning på den nivån man tycker passar en, tyckte Kent Hedberg

Efter några hoppade kedjor, någon loppa på tändstiftet och en hel del lera maskineriet vajade målflaggan.

Vinnarna

Flest varv i 90-kubiksklassen kördes av av Fredrik Lundberg från Hagfors som klarade 22 varv. På andra plats kom Curt Näsman från Åsbro, följd av Tim Ruck från Granbergsdal. I 70-kubiksklassen vann Sven Mundhenke från Älvhyttan, med 19 varv. På andra plats kom Fredrik Ruck från Granbergsdal och trea Magnus Westlund från Hagfors. I 50-kubiksklassen vann Anders Paavonen från Grythyttan med 14 körda varv, följd av Mattias Larsson, Linnebäck, och Kent Hedberg, Tvärån.

Efter tävlingen mätte mopedåkarna krafterna genom att köra uppför bergssidan på berget Backatäppan.

Erik Larsson. Vintrosakillen tog sig både ner i och upp ur leran.
Kent Hedberg blev lite lerig när han skulle köra genom vattendraget. Sven Mundhenke tåg spången.
Efter några varv på banan såg mopederna ut såhär.
Backe. Tävlingen avslutades med att mopedåkarna körde backtävling. En av de som prövade krafterna var Curt Näsman från Åtorp.
Ibland blev det trafikstockning i banan och funktionärerna fick hjälpa till.
Erik Larsson från Vintrosa tog sig både ner i och upp ur leran.

Mer läsning

Annons