Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sex mil järnväg rensas

Nu är arbetet med att rensa banvallen från sly och virke i gång. Stora Enso tar hand om virket och pengarna går tillbaka till föreningen. Det är också ett steg närmare länspendeln.

Annons
Det blir mycket virke efter banvallen som Stora Enso köper upp, och pengarna går tillbaka till föreningen. Här med banchefen Patrik Gräsberg och kranförare Bertil Lonnfors, som jobbar helt idéellt.

Banchefen Patrik Gräsberg, kranförare Bertil Lonnfors och lokförare Sven-Erik Karlsson lastar virke för fullt efter banvallen på linjen mellan Järle och Nora. Det är flera medlemmar i veteranjärnvägen som jobbar helt ideellt med att röja och lasta efter banvallen tillsammans med Stora Enso som sköter själva avverkningen.

– Det har gått bra så här långt, berättar Patrik.

De började med att röja för hand för några veckor sedan, förklarar han. Med hjälp av en specialgjord kranvagn lastar föreningen upp det avverkade virket i kast där timmerbilar kan komma åt att hämta det.

Sammanlagt är det sex mil järnväg, där banan mot Pershyttan och Bofors ingår. Men i första läget Ervalla–Nora med tanke på den kommande länspendeln.

Järnvägen kommer att bytas ut med ny räls och slipers av betong, förklarar Ture Österberg (M), projektledare för infrakollgruppen i kommunen.

– Banvallen byggs om och förstärks. Den gamla rälsen säljs som skrot, berättar Ture Österberg.

Senast 2014 ska länspendeln vara verklighet och från årsskiftet ansvarar länets nybildade kollektivtrafikmyndighet för länspendelprojektet.

Vid stationsområdet är det däremot inte klart var pendeltåget kommer att gå.

– I dag vet vi inte vilket spår länspendel ska in på, det är en öppen fråga att jobba med i projektgruppen. Alla får komma med synpunkter, säger Ture Österberg.

Det finns flera alternativ, däribland spår ett vid stationen och huvudtanken spår fyra vid resecentrum. Förslag finns också på sjöspåret närmast sjön, för att slippa korsa spåren inne på stationsområdet och hålla museijärnvägen separerad från pendeltrafiken.

Lokförare. Sven-Erik Karlsson sköter spakarna i loket.
Gamla tåg. I godsmagasinet ska det bli ett tågmuseum, berättar Ture Österberg, här med smalspåriga ångloket BDJ No 4 från 1887 som drog malmtåg från Dalkarlsberg till Vikersvik för omlastning.

Mer läsning

Annons