Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väljer att agera på egen hand

Den planerade länspendeln till Örebro ska bli verklighet som planerat under 2013 eller senast 2014. Detta oavsett vad Trafikverket tycker i frågan.
– Vi kör vidare ändå, säger Ture Österberg, projektledare för den nya infrakollgrupp som bildats.

Annons

Glädjen kring den planerade länspendeln upphörde temporärt efter det att Trafikverket gett sin syn på planerna vid ett möte på Nora stadshotell för någon månad sedan, ett möte som många upplevde som negativt.

Känner en ovilja

– Vi känner att Trafikverket inte vill, säger Ture Österberg. Därför väljer vi att föregå Trafikverket och agerar på egen hand.

Nora kommun, länstrafiken, NVOJ och NBVJ har alltså bildat en infrakollgrupp och tagit hjälp av konsulten Roland A Olsson för att titta på vilka förutsättningar som finns för en länspendel mellan Nora och Örebro. Och när nu konsultrapporten är färdig står det klart att den planerade pendeln inte är beroende av Trafikverket i den utsträckning man hittills trott.

Helt andra summor– Det är mycket stor skillnad på den rapport vi nu fått jämfört med de siffror vi tidigare fått från Trafikverket, säger Ture Österberg.

Vad gäller kostnaderna har Trafikverket tidigare pratat om mellan 400 och 800 miljoner, men Roland A Olsson menar att kostnaderna maximalt kommer att bli 172 miljoner.

Konsultrapporten har inneburit nytt syre för de inblandade och oavsett Trafikverket är det nu full fart framåt för att inte tappa tempo.

– Vi har frågat oss vad vi ska göra nu och kommit fram till att det är mycket vi kan påbörja omedelbart och göra själva, säger Österberg.

Genom att låta NJOV äga projektet blir man inte lika beroende av den rapport som Trafikverket ska komma med under hösten.

Ska knacka dörr

– Vi ska direkt ut och knacka dörr hos alla boende efter järnvägen och informera om planerna. Genom att informera och lyssna hoppas vi undvika en del problem och protester.

Den nybildade gruppen kan också ta tag i frågor som dränering, längmätning, röjning utmed järnvägen och planera för en modern plansignalutrustning utmed järnvägen.

– Tanken är nu att vi ska försöka få in de övriga kommunerna som stiftare, säger Ture Österberg. Tidsplanen är fortfarande att vi ska ha en länspendel hösten 2013.

Mer läsning

Annons