Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Äldre förare borde hälsotestas"

Den 80-årige mannen körde mot trafiken på motorvägen – tre gånger på en förmiddag. Christian Gustafsson från Vretstorp blev på nära håll vittne till vansinnesfärden. Han säger:
– Äldre förare borde hälsotestas.

Annons

Christian Gustafsson hade precis svängt ut på E 20 från Vretstorp när han fick syn på 80-åringen. Liksom Christian var mannen på väg norrut, mot trafikplatsen vid Brändåsen.

Det var bara ett problem. Mannen körde i fel färdriktning, och bilar kom farande mot honom i hög fart.

– Det var många som tutade och blinkade, minns Christian.

Det han inte visste

då var att 80-åringen redan kört åt fel håll en gång den morgonen. Mannen hade tagit sig till Vretstorpspåfarten genom att köra söderut några kilometer i de norrgående filerna. Vid Vretstorp hade han lyckats krångla sig av motorvägen men bara för att hamna fel igen. Nu åkte han alltså norrut på E 20 med sin bil och släpkärra.

– Jag ringde polisen direkt och de bad mig att följa efter honom, berättar Christian.

Han lade sig i omkörningsfilen och kom på det viset att hamna jämsides med mannen, men med mitträcket mellan dem. Christian slog på saftblandaren som han hade på sin privata bil i ett försök att fånga 80-åringens uppmärksamhet.

– Jag vevade med armarna och försökte på alla sätt och vis komma i kontakt med honom. Men han stirrade bara rakt fram, säger Christian.

Samtidigt försökte han förbereda sig för det han var övertygad om skulle hända – en allvarlig olycka. Christian har läst tre år på räddningsgymnasiet och visste hur han skulle agera i så fall.

– Rädd var jag inte, men jag tänkte hela tiden på vad jag skulle göra när det smällde.

Det Christian fick bevittna var en ren skräckfärd. Flera gånger var det ytterst nära en svår olycka, men förarna som mötte 80-åringen lyckades väja i sista stund.

– Att han låg i det som egentligen var omkörningsfältet räddade nog en hel del. Det var inte så mycket trafik där, säger Christian.

Det höll på att gå riktigt illa för en lastbilsförare som försökte stoppa 80-åringen vid Brändåsen utanför Hallsberg. Han hade rusat ut på vägen och signalerade vilt för att få stopp på mannen.

– Lastbilschauffören fick kasta sig åt sidan, den gamle mannen såg ingenting, säger Christian.

Vid Brändåsen lyckades 80-åringen ta sig av från motorvägen genom att köra in på det som egentligen är en påfart söderut.

– Där är ju vägen mycket smalare, bara en fil, så då var jag verkligen övertygad om att han skulle krocka. Men han klarade sig då också.

Christian följde efter och efter någon kilometer fick han stopp på mannen strax utanför Östansjö.

– Det första jag gjorde var att fråga hur det var fatt. Jag reagerade på att han verkade vara lite disträ, men han hade i alla fall minnesbilder av att han åkt på fel sida, berättar Christian.

Polisen kom och Christian kunde något omskakad åka vidare till sitt jobb.

Patrullen rapporterade 80-åringen och lät honom sedan åka iväg. De följde efter en bit men släppte honom efter en stund eftersom allt såg okej ut.

Men det var allt annat än okej. Lite drygt 20 minuter senare var det dags igen, 80-åringen hade på nytt tagit sig ut på E 20 i fel riktning. Den här gången stoppades han av en buss, samma patrull kom på nytt till platsen och nu såg poliserna till att plocka av mannen körkortet och skjutsa hem honom.

Totalt körde den gamle mannen mot färdriktningen i minst 13,5 kilometer under någon timmes tid den här morgonen. Vad som låg bakom vansinneskörningen är inte helt klart. Men en läkarundersökning i april i år visar att 80-åringen är gravt dement.

När rättegången hölls mot honom den 14 juni fanns mannen inte med i rättssalen, efter läkarens inrådan. Han skulle inte förstå vad som pågick.

Christian Gustafsson var däremot med och vittnade. Och han är i dag övertygad om en sak: Äldre förare borde genomgå en obligatorisk hälsotest.

Christian citerades när NA skrev om åtalet mot den gamle mannen, och många hörde av sig till honom efter artikeln.

– Alla tyckte samma sak, det borde vara någon slags bedömning om en förare befinner sig i riskzonen eller inte, säger han.

Mer läsning

Annons