Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråttom att bygga nytt Resecentrum

Kommunen måste skynda på bygget av ett nytt Resecentrum vid Örebro central. Det är tänkt att vara ett nav när kollektivtafiken ska byggas ut i länet. Det säger Länstrafikens ordförande och landstingsrådet Jonas Karlsson (S).

Annons
Framtidens Resecentrum? I idéskissen är de första våningarna för trafiken och den översta för kommersiell service. Det byggs över dagens öppna busshållsplats. Centralstationen ligger till höger i bild. Här ska även kopplingen till centrum förstärkas. Jonas Karlsson (S) tror det är möjligt att få det klart till 2014.

De kommande åren ska länstrafiken byggas ut. Ett långsiktigt mål är att fördubbla kollektivtrafiken till 2020. Ett delmål är en länspendel med tåg, där den förs-ta etappen från Nora skulle kunna vara klar 2014.

– Sammantaget är det den största kollektivtrafiksatsningen någonsin som vi ser framför oss, säger Jonas Karlsson.

Nytt Resecentrum

Järnvägskapaciteten i Örebro tror han räcker till. Däremot behövs ett nytt Resecentrum för att klara satsningen.

– Vi vill påskynda processen med ett resecentrum. Vi känner en viss frustration över att det inte går så fort som vi önskar, säger Jonas Karlsson.

Tre våningar

I en idéskiss föreslår han att det byggs en resecentrum med tre våningar. Med en grov beräkning tror han att investeringen ligger på runt 250 miljoner kronor.

– Huvudaktör är kommunen. Det är inte landstinget som ska bygga. Däremot säger vi att vi behöver något sådan här för att klara vårt uppdrag att klara kollektivtrafiken, säger Jonas Karlsson.

Björn Sundin (S) ordförande i programnämnd samhällsbyggnad tycker att Jonas Karlsson i princip har rätt. Han påpekar att de redan i höst ska bjuda in till breda samtal för att diskutera hur man ska få ihop kollektivtrafiken på kort och lång sikt.

– Å ena sidan håller vi på med en utredning var vi ska ha järnvägen i framtiden och det tar lite tid. Vi måste också få in det lite kortare perspektivet, som handlar om busstrafik och annan järnvägstrafik. Men vi måste se till att få ihop saker och ska givetvis inte göra saker i onödan som vi får ändra på några år senare, säger han.

Mer läsning

Annons