Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carina fick benbit i McChicken – erbjöds kaffe som ersättning

När Carina Hsu skulle äta på McDonalds hittade hon en vass benbit i sin mat. Sedan nekades hon pengarna tillbaka, men erbjöds en kopp kaffe.
– Min 2- åriga dotter ville smaka. Vilken tur att jag sa nej!

Annons

Besöket på McDonalds i Västhaga i torsdags blev allt annat än en succé för familjen Hsu. Carina är arg:

– Det var bara tur att jag hade haft stark sås på mina nuggets, annars hade jag låtit min flicka smaka på dem, säger hon och fortsätter:

– Tänk om hon fått benbiten i munnen och skadat sig!

Nekades ersättningDet var just i en nugget som Carina hittade den vassa benbiten.

Hon gick fram och klagade och bad att få pengarna tillbaka, men nekades. I stället erbjöds hon en kopp kaffe.

– Jag som inte ens dricker kaffe!

I stället gick Carina hem och tog kontakt med Mc-Donalds centralkontor i Sverige. Där fick hon beskedet att hon skulle få värdecheckar motsvarande två menyer i ersättning.

– Men jag vill ha mina pengar tillbaka, inte några kuponger, säger Carina.

Fel bemötande

Magnus Pojen, ägare till McDonalds-restaurangerna i Örebro, ringde upp Carina Hsu för att reda ut saken när NA tog kontakt med honom. Han säger:

– Det känns som att det blev fel bemötande på den reklamationen hon gjorde.

– Vi kom överens om att jag skulle få pengar motsvarande två måltider tillbaka. Jag får vara nöjd med det, men egentligen tycker jag att det är fel. En så stor kedja borde kunna ersätta med lite mera pengar, säger Carina Hsu.

Rätt att reklamera rätt

När en vara är felaktig har konsumenten rätt att reklamera den.

– Den rätten är stark och den är fastslagen i konsumentköpslagens paragraf 16, säger konsumentrådgivaren Faik Kabashi på Örebro kommun.

Han berättar att konsumentrådgivarna på kommunen hjälper många människor varje år att få rätt mot säljarna. Den som råkat ut för en felaktig vara ska i första hand klaga hos säljaren. Det kallas att reklamera varan.

Kvitto en fördel

Ett kvitto som bevisar var varan är köpt är en fördel, men ingen absolut nödvändighet.

– Är båda sidorna överens om felet underlättar det, säger Faik Kabashi.

Skulle säljaren vägra att gå konsumenten till mötes går det bra att vända sig till konsumentrådgivarna på kommunen.

– Vi behöver sätta oss in i fallet och få reda på alla detaljer, säger Faik Kabashi.

Mer läsning

Annons